MENY

– Vi anbefaler alle barnehagelærere å ta denne videreutdanningen

Barnehagelærere over hele landet har muligheten til å ta videreutdanning i barns språkutvikling og språklæring - enten samlingsbasert i Stavanger, eller som nettstudium for hele landet.

Barns språklæring videreutdanning Helene Wanner og Steffen Reiersen tar det samlingsbaserte studiet i Barns språklæring og språkutvikling ved siden av jobb som barnehagelærere, og anbefaler alle kolleger som har mulighet til å ta kompetanseløftet.

– Vi som jobber i barnehage vet hvor viktig det er med god kompetanse om barns språkutvikling, men jeg følte ikke at jeg hadde lært nok på førskoleutdanningen om språk. Derfor er denne videreutdanningen gull verdt, sier Helene Wanner fra Kristiansand.

Hun er barnehagelærer og ferdig med videreutdanningen Barns språkutvikling og språklæring ved UiS, som er tilgjengelig både som samlingsbasert studium og som nettstudium.

– Viktig kunnskap for barnehagelærere

Wanner er glad for å høre at barnehagelærere over hele landet nå kan få mulighet til å få mer kompetanse om språkutviklingen og språklæringen som skjer i de viktige barnehageårene.

– Vi har et enormt ansvar når vi arbeider med barn, og derfor er det viktig at vi har best mulig kvalitet på det vi gjør. Og det får man nettopp gjennom mer utdanning. Jeg kommer tilbake til arbeidsplassen min med ny giv etter hver samling, og har lyst til å sette til verks alt jeg har lært. Dette har vært lærerikt, ikke bare for meg, men også for kollegaene mine, sier hun.

Tilsvarer tradisjonell videreutdanning

Barns språklæring og språkutvikling er tilgjengelig både som samlingsbasert studium og som nettstudium. Studiet går over ett studieår og gir 30 studiepoeng. Både den samlingsbaserte versjonen og nettversjonen er på masternivå og kan søkes innpasset ved master i barnehagevitenskap ved UiS.

Emneansvarlige er forskere og fagpersoner ved Lesesenteret og Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i Stavanger.

Studiet tilbys deg som er utdannet barnehagelære/førskolelærer.

– Jeg anbefaler virkelig alle barnehagelærere å ta dette studiet. Jeg bor i Kristiansand, og for meg hadde også varianten med å studere på nett vært midt i blinken, sier Wanner.


– Jeg kommer tilbake til arbeidsplassen min med ny giv etter hver samling, og har lyst til å sette til verks alt jeg har lært, sier barnehagelærer og videreutdanningsstudent Helene Wanner fra Kristiansand. (Privat foto.)

Godt tilrettelagt nettstudium

I den nettbaserte versjonen foregår all undervisning, veiledning og oppfølging på nettet. Men man trenger ikke være noen ekspert på internettbruk for å delta, understreker universitetslektor Gunn Helen Ofstad ved Lesesenteret.

– Vi er klar over at mange ikke har erfaring med å bruke internett på denne måten, og kan synes det virker litt fremmed. Derfor har vi lagt opp til at dette skal være enkelt å forholde seg til, også for dem dette er helt nytt for. Studentene vil få en grundig innføring ved oppstart, og tett oppfølging og veiledning underveis.


Studiet er tilgjengelig for deg som er barnehagelærer eller som har annen treårig pedagogisk høyskoleutdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk, og som er kvalifisert til å jobbe som pedagogisk leder i barnehage.

Kan fint kombineres med jobb

Studentene må være i jobb i en pedagogisk institusjon for å kunne søke på studiet. Pedagogisk leder Steffen Reiersen fra Sveio er glad for å være i gang med videreutdanningen, og synes det går fint å kombinere med jobb og familie.

– Etter å ha jobbet som barnehagelærer siden 2000, var tiden absolutt moden for videreutdanning, men jeg har vært bekymret for hvordan jeg skulle få dette til ved siden av jobb og familieliv. Selv om studiet er engasjerende,er det vært fullt mulig å kombinere med jobben i barnehagen, sier han.

– I løpet av studiet har jeg møtt forelesere som brenner for fagfeltet sitt, enten det er barnelitteratur, språkvansker eller språkutvikling. Jeg synes at kombinasjonen av stor fagkunnskap og stort engasjement er inspirerende.

Reiersen tror også de som velger nettversjonen vil få en positiv opplevelse og mye ekstra læring.

– Det har vært nødvendig å samarbeide på nett underveis i studiet, og dette har jeg lært mye av. Dokumentsamarbeid i Google Docs har vært spesielt nyttig å lære seg. Dokumentsamarbeid er en arbeidsform som passer godt for barnehagen, for eksempel til årsplanlegging, så her er det mye å hente, sier han.

Søknadsfrist 1. mars

Søknadsfrist er 1. mars. Ofstad oppfordrer barnehagelærere som er interesserte i studiet til å også tipse kolleger om at de nå har mulighet til å få mer kompetanse på språkområdet.

– Studentene våre har god erfaring med å studere og utveksle erfaringer med andre når de studerer, sier hun.

Les mer og søk på studiet.

Tekst: Elisabeth Rongved, kommunikasjonsrådgiver, Lesesenteret
Foto: Getty Images, Inge Schreuder-Lindløv og privat

Les mer: Barns språkutvikling og språklæring