Stavangerprosjektet - Det lærende barnet
UiS på topp i barnehageforskning

Barnehageforskinga er eit av dei sentrale satsingsområdene ved Universitetet i Stavanger (UiS). Forskingsmiljøa ved UiS samarbeider tett om fleire store prosjekt på ein rekke områder innan barnehagefeltet.
Våre forskingsprosjekt har ein klar forankring i den norske barnehagemodellen. Vi har nær kontakt med praksisfeltet, noko som gjer at vår forsking har ein stor innverknad på utviklinga av norske barnehagar.
Les meir om UiS-forsking på barnehage
Les om UiS-forsking på skule
Rapport: UiS på topp i barnehageforsking
Forskning ved Lesesenteret
Lesesenteret er ansvarlig for flere store forskningsprosjekter knyttet til lesing og leseopplæring hos barn, ungdom og voksne, i alle deler av utdanningssystemet.
Vi har en rekke ganger blitt tildelt sentrale forskningsmidler, og driver forskning innenfor mange forskjellige områder, tett knyttet til praksisfeltet.
Våre forskere jobber i tett samarbeid med andre forskere og forskningsmiljø ved UiS, i Norge og internasjonalt.
Stavangerprosjektet - Det lærende barnet
En tverrfaglig, langvarig studie i samarbeid med Stavanger kommune, som setter søkelys på barns utvikling fra 2–10 år.
Målene er:
Å bidra til økt kunnskap om barns utvikling i og mellom områdene språk, matematikk, motorikk og sosial kompetanse i barnehagealder, og lesing, skriving og regning i skolealder.
Å identifisere tidlige utviklingsfaktorer som fremmer eller hemmer tilegnelse av grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning.
Å utvikle kunnskap som kan bidra til tidlig identifisering og stimulering av barn som vil kunne streve med å tilegne seg de grunnleggende ferdighetene.
Å bidra til kompetanseheving hos ansatte i barnehage, skole, PPT og Fysio -og Ergoterapitjenesten.