MENY

Unge leseforskere på Lesesenteret

Femteklassingene Andrea, Ingrid og Camilla har sammen med klassene sine forsket på hva barnehagebarn og førsteklassinger mener er lesing. For å få eksperthjelp kom de til Lesesenteret.

5. klasse ved Storevarden skole i Tananger har denne våren hatt et prosjekt om lesing gjennom forskningskonkurransen «Årets Nysgjerrigper», som ble startet av Norges forskningsråd i 1990.

Store forskjeller
Elevene har jobbet med problemstillingen «Hva mener barn er lesing, og hva kan de egentlig?». Elevene forklarer at de valgte å forske på lesing fordi det er noe mange gjør daglig, selv om de ikke alltid er klar over det selv. Klassene ville finne ut hvilke forskjeller det er mellom barn som går i barnehagen og de som har gått ett år på skolen. Derfor har femteklassingene intervjuet førskolebarn og førsteklassinger. De har også testet hvor mange av barna som kjenner igjen logoer, skilt og forbokstaven i navet sitt.

Konklusjonene fra de unge forskerne er at førskolebarn er ivrige, kan lese logoer, noen kan lese, kan sin bokstav, kjenner igjen ordbilder, men at ikke alle blir lest for hjemme. For førsteklassingene fant de at de er «redde» for å si feil, kan lese enkle ord, noen kan lese setninger, vet hva prikken i slutten av setningen heter og at mange blir lest for hjemme.

- Førsteklassingene kan mer, og er mer nysgjerrige. Men de er også reddere for å si feil, mens barnehagebarna er mer rett på. Vi hadde ikke trodd det var så store forskjeller, sier Camilla.

Totalt 38 elever i femteklasse har arbeidet med prosjektet, og tre av elevene besøkte Lesesenteret for å dele klassens forskningsresultater. Samtidig stilte de universitetslektor Trude Hoel og førsteamanuensis Oddy Solheim spørsmål om lesing.
Blant annet lurte de tre jentene på definisjonen på lesing, hvordan barn lærer å lese og om det er aldersgrense for når man bør begynne å lese for barn. Svarene fra Hoel og Solheim tok de med seg tilbake til klassekameratene, og svarene er også tatt med i rapporten som er levert til «Årets Nysgjerrigper?». 

Vinneren kåres 5.juni
De unge forskerne er enige om at de har lært mye om lesing gjennom prosjektet.
- Vi har lært at lesing er mer enn bare det å lese ei bok. Lesing er ganske sammensatt, men det viktigste er å ha gode opplevelser. Det er viktig at alle voksne "frister" barn i alle aldre til lesing, skriver de i rapporten.
Totalt er det levert 145 rapporter til konkurransen, og 5.juni kåres«Årets Nysgjerrigper 2013» og ni andre priser.