MENY

Stille feiring på Tjensvoll skole

Elevene er spredd over hele gymsalen. De sitter langs veggen, på benker, gymmatter eller på gulvet. Noen har med sovepose, andre puter til å sitte på og teppe til å ha over seg. De fleste har på seg myke og behagelige ”koseklær”. Alle er musestille, og dypt konsentrert, med nesen i en bok.

Jenter_leser_gymsal.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29

Tre 7.-klassejenter deltar på på lesemaraton; - fra venstre: Karoline Vestrheim, Ellen Aamodt og Ebba Gjerstad.

Vi er på feiring av Verdens bokdag på Tjensvoll skole i Stavanger, og elevene på 6. og 7. trinn deltar på helmaraton i lesing. Hele dagen er viet til bøkene, og de eldste elevene bruker nesten hele dagen der de leser en selvvalgt bok. 4. og 5. trinn har halvmaraton, for de får besøk av en forfatter i en av timene.

Fellessamling med bokfokus

Men markeringen starter med en fellessamling for hele skolen. Her er det både elevinnslag, egen lesesang og presentasjon av Bjørn Sortland, en helt ekte forfatter som er den som skal besøke 4. og 5. trinn.

– Jeg blir ofte presentert som en helt ekte, eller en helt levende forfatter. Og det er bra, så folk ikke forveksler meg med alle de falske og døde forfatterne som skolene ofte får besøk av, sier Sortland til latter fra salen.

1C er spesielt spente denne dagen. De skal ha innslag på fellessamlingen, og sammen har de skrevet og tegnet en helt egen bok. Den heter ”De tre bukkene Bruse som skulle på ferie til Syden”, og er skrevet med boken om de samme bukkene i badeland som modell. Boka blir vist på storskjerm og lest høyt for hele skolen.

– Jeg skal lese på alt jeg ser. Jeg skal til og med lese på leppepomaden min, forteller en av jentene i 1C.

Ildsjeler er gode å ha

De fleste på 1. trinn har fått med seg hva som skal skje, og at dette er markering av Verdens bokdag. Selv om det er første gang de er med. For dette er ikke første gang dagen markeres på Tjensvoll skole. Lærerne husker ikke når de startet, men markeringen har vært en tradisjon i minst 10 år. Den forrige skolebibliotekaren var initiativtakeren til det hele.

Nåværende skolebibliotekar er hovedansvarlig for arrangementet, og får med seg en komite hvert år. Men et slikt prosjekt er avhengig av en pådriver. Ninette Hoem Hegre har vært skolebibliotekar de to siste årene, og brenner for arbeidet. Hun leder fellessamlingen, og har bl.a. innført en egen lesesang.

”Det er stilig når vi leser mange bøker,
Det er stilig når vi leser det vi kan
Det er stilig når vi leser hele dagen…”

– Vi har brukt Trond Viggo sin melodi, og tilpasset en tekst vi fant på nettet. Enkelt, men det er gøy når vi hører elevene går og nynner på sangen i gangene. Da vet vi det er feiring av Verdens bokdag, sier Hoem Hegre og smiler. 

Fellessamlingen inneholder også diktlesing, en kort orientering om hva historien bak Verdens bokdag er og et innslag der elever på 2. og 7. trinn forteller hva lesing betyr for dem.

– Jeg liker å lese for da kan jeg reise med dem som er med i boken. Bøker uten bilder kan bli en kino. Vi kan drømme oss bort, og få samme følelser som de i boka, sier en elev på 2. trinn.

– Noen ganger når jeg leser bra bøker glemmer jeg at jeg leser. Jeg synes det er gøy å lese når man har lest litt og kommet inn i det, forteller en av de fra 7. trinn.

Bibliotekstillhet og bokstemning

Litt senere på dager er alle elevene på 4. trinn samlet til møte med forfatter Sortland. De har forberedt spørsmål, og en av elevene lurer på hvor Sortland får inspirasjon til bøkene sine.

­– Jeg reiser en del. Jeg har vært i alle byene jeg skriver om i kunstdetektiv-bøkene, og i mange byer jeg ikke har skrevet bøker om enda. Og så leser jeg masse. Jeg liker biografier, krim og alle mulige slags bøker. Og så stjeler jeg masse historier fra andres liv, forteller Sortland.

Mens Sortland snakker til lydhøre elever på 4. og 5. trinn, sitter noen elever fra 3. trinn i naborommet foran hver sin PC med headset på. De lytter på lydbøker.  Elever på 1. og 2. trinn har skriveverksted, der de skriver sine egne bøker. De eldre elevene er i gymsalen, musikkrommet og i alle andre kroker på skolen der det er godt å sitte og lese. Det ligger en egen ro over hele skolen denne dagen.

­ – Når jeg treffer gamle elever, og spør dem hva de husker fra Tjensvoll skole, så er det slike dager de trekker fram. Markeringen av Verdens bokdag er noe de husker, forteller rektor Anita Legland.

Tekst: Trond Egil Toft, Alle foto: Ninette Hoem Hegre

SFO_lesing.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29

Lesende 4.-klassegutter: - fra venstre: Adrian Krogstad-Sedberg, lærer Alexander Emmerhoff Posti, Eskil Skårland Jårvik og Thomas Westby Aase. Even Jacobsen Arnesen ligger foran de andre og Tage Helle Ramberg sitter inni huset i bakgrunnen

Jenter_leser_gymsal_2.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29

Dypt oppslukte jenter på 7. trinn: - fra venstre Amalie Brandsvik,  Juliane A. Hoem Hegre, Sofie Brandsvik, Hanne Dahl og Kristina Mangersnes Iversen.

BjornSortland_klassebesok.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29
Bjørn Sortland snakker til lydhøre elever på 5. trinn.