MENY

Slik gir du elevene lyst til å lese

I ti år har Lesesenterets engasjerte lesegledere vekket leselyst hos barn og unge i Rogaland. Her er deres beste tips.

Fire barn ligger på bakken og leser.

Det gis stadig ut gode bøker for barn og ungdom, men det kan være vanskelig for en travel lærer eller barnehagelærer å holde seg oppdatert på ny, god litteratur. For elevene kan det også være vanskelig å på egen hånd skulle finne gode bøker blant alle titlene som befinner seg i biblioteket.

Lesesenterets ti lesegledere er lærere og skolebibliotekarer som har spesialkompetanse på lesing og litteraturformidling. De holder seg oppdatert på ny litteratur for barn og ungdom, og reiser rundt i hele Rogaland for å dele gode bøker med barnehager, skoleelever, lærere og foreldre.

– Siden leseglederne jobber i skolen til daglig, vet de hva som rører seg blant elevene og hvilke bøker som slår an. De har utrolig god oversikt over ny litteratur, og er fantastisk flinke til å gi lærere, barn og elever lyst til å lese, sier fagansvarlig for leseglederne Hanne Egenæs Staurseth ved Lesesenteret. 

Formidling hjelper
At formidlingen har mye å si for å vekke interessen for bøker, kan leseglederne skrive under på.

– De bøkene det er mest rift om på biblioteket, er de bøkene jeg formidler. Det gjelder både elever, lærere og foreldre, sier lesegleder Hilde Papatzacos.

Les også: Her er lesegledernes boktips

Hilde er skolebibliotekar på Våland skole, og det et i hovedsak elevene som får glede av at hun gir dem smaken på nye bøker. Men lesegledere kan også dele kunnskap og inspirasjon om bøker til lærere og andre ansatte på skolene, til samlinger og møter i barnehagene, og til foreldrene på foreldremøter.

For å holde seg kontinuerlig oppdaterte på ny litteratur, bruker leseglederne mye tid på å lese selv. De deler boktips med hverandre, og følger med på nettsteder, på sosiale medier og i magasiner som skriver om ny barne- og ungdomslitteratur.

Følg Lesesenteret på Facebook

Fang elevens interesser
Etter ti år i felten, har leseglederne funnet ut hva som skal til for å trigge leselysten hos barn og unge.

– Det er lurt å spørre en elev som lurer på hva hun eller han skal lese, hvilke typer bøker de liker å lese og hvilke hobbyer og interesser de har. Det er også viktig å finne ut hvilket lesenivå de er på. Jeg pleier å spørre dem om hva de har likt å lese eller hva de leste forrige gang, for å få en pekepinn, sier lesegleder Karin Paulsen, som er lærer på Sokndal skole.

Hun anbefaler å se etter bøker som elevene kan kjenne seg igjen i.
– Noen ganger leser jeg høyt fra boka, for å vekke interessen hos elevene. Jeg kan også begynne presentasjonen med et spørsmål, som ”har du noen gang hørt om …?” , ”Hva tror du hadde skjedd hvis …?” På denne måten prøver jeg å gjøre barna nysgjerrige på bøkene.

Se film: Slik vekker du forventning og engasjement hos barnehagebarn

Vær variert
– De fleste liker bøker som beveger, som gir opplevelser og som de kan kjenne seg igjen i, sier lesegleder Annette Dorthea Steinmo. Hun oppfordrer lærere som vil vekke litteraturinteressen hos elevene til å gi dem et mangfold av litterære opplevelser.

– Finn bøker som utfordrer tankesettet, og som gir forståelse for andres liv. Bøker som morer. Bøker som gir kuldegufs i marg og bein! Les selv, les høyt og les med elevene. Under høytlesing er det viktig å gi av seg selv. Benytt stemmer og innlevelse, og snakk med barna om hva de får med seg underveis.

Les også: Leselyst gir skrivetips

Sett av tid til lesing
Leseglederne mener lærerne bør prioritere lesing.
– Lærerne bør selv lese barnelitteratur, og være nysgjerrige på de nye bildebøkene og barnebøkene. Det er viktig at lærere og andre voksne leser noe annet for barna og elevene enn de bøkene de selv leste som barn, sier Paulsen.

I klasserommet kan elevene bruke hverandre i å bli inspirert og motivert til å lese.
– La elevene gi hverandre boktips, fortelle om hva de leser, og gi dem mulighet til å bearbeide lesingen. Én idé er å ha en bokkasse i klasserommet med variert litteratur som kan presenteres for elevene, sier Paulsen.  

Av Elisabeth Rongved