MENY

Magisk Barnehagedag i Stavanger

Heksebrygg, spionutstyr og neglen til en bussjåfør: Femåringene i Stavanger fikk oppleve magien i bøkenes verden under Barnehagedagen 2016.

Barn og voksen barnehagedagen 2016 Barna ble dratt med inn i bokens verden med en gang de kom til Tou Scene.

Av Elisabeth Rongved, kommunikasjonsrådgiver, Lesesenteret

– Eg trur ikkje hu va ei heks, for hekser har hatt!
Femåringene på avdeling Humlene i Emmaus barnehage har frem til nå sittet tett sammen bak de rustne stålbjelkene i det gamle fabrikklokalet Tou Scene i Stavanger. I dress og luer, og med sekk på ryggen, har de hørt barnehagelærer Maren Torkelsen lese høyt fra ”Naboen er en heks” av Bjørn Arild Ersland og Lene Ask.
– Koffår måtte hu kaste opp? spør Sondre.
Nå har Maren har lukket boken, ungene har blitt rykket ut av lesestunden, og rykker stadig nærmere både boka og Maren i sin iver etter å snakke om historien de akkurat har hørt. Det handler om spioner, hekser, skumle brygg og mystiske naboer.
– Eg har spionert på lillebroren min!” roper Ecrin.

Les også: Tips til bok i bruk i barnehagen

Les høyt for oss!

Det er Barnehagedagen 2016, og tema for året er ”Les høyt for oss!”. Barnehagene i Storhaug bydel i Stavanger har invitert de eldste barna i bydelens barnehager til høytlesing, dramaforløp og forfattermøte på Tou Scene. På seks forskjellige, stemningsfulle steder i det store fabrikklokalet har femåringene akkurat fått høre fortellingen om jenta som spionerer på den mystiske nabodama – og nå skal de samles til spionskole.
– Nå skal vi til spionhuset! Geleidet av en voksen, finner korte barnehagebein veien frem i det gamle fabrikklokalets mange ganger, trapper, kriker og kroker, før de ender opp i Maskinhallen – hvor barnehagelærer Hilde Sunde fra Ramsvikskogen barnehage er klar med usynlighetskappe, spionutstyr, heksebrygg og heksesnop.
– Hvem vil ha usynlighetskappe på! Finner dere en råtten plomme, et hoggormhjerte og tåneglen til en bussjåfør?

Les også: Barnehagens språkmiljø

Bruker alle sansene

Ved å kombinere høytlesing med dramaforløp der barna selv er medvirkende, får barna virkelig opplevd boka. Dette er ikke bare en kjekk opplevelse, det er også viktig for språkutvikling og læring, forteller Hilde Sunde.

– Å lese høyt for barn, og jobbe med språket deres, mener jeg er noe av det aller viktigste vi kan gjøre. For et godt språk er viktig for alle mennesker. Og barn lærer aller best når de bruker sansene sine. Noen vil huske denne boka for det de har hørt, andre for det de har smakt, kjent eller luktet. De får smake på heksebrygg, lukte på hekselukt, de hører skummel musikk, og de kjenner på spenningen når de er spioner og heksa kan dukke opp hvert øyeblikk. Barna blir tatt med inn i en magisk verden. Å oppleve en bok på denne måten kan bidra til livslang læring, sier hun.

Fagleder Liv Nese i Emmaus Barnehage er glad for at Barnehagedagen 2016 er dedikert til høytlesing.
– Lesing er kjempeviktig for barnas språkutvikling, men dessverre viser forskningen at det leses relativt lite i norske barnehager. Å få lese og oppleve en bok på en variert måte, slik barna gjør her i dag, er veldig flott.

Les også: Leseprosjekter i barnehagen

Forfattermøte

Det er tett mellom besøkene denne dagen. For jammen dukket ikke heksa opp et øyeblikk (men var det virkelig en heks?), og nå går barna videre inn i lokalet og samles for å hilse på en ekte forfatter: Bjørn Arild Ersland. Det er han som har skrevet boka de akkurat har lest, og mens femåringene klemmer seg sammen foran ham på gulvet, forteller Ersland om hvordan han skriver, og hvordan har samarbeidet med illustratør Lene Ask for å lage boka.
– Men du! Var det en ekte heks? roper en av femåringene.
– Ja, det er et godt spørsmål. parerer Ersland.
– Når man leser bøker, så kan man nemlig velge om det man leser er ekte eller fantasi. Hva tror dere?
 

Mari (5) og Ingrid (6)

– Det var spennende med den heksa, synes Mari (5) og Ingrid (6) fra Emmaus Barnehage.