Leseaktiviteter involverer gjerne en voksen formidler i dialogisk lesing, men leseaktiviteter foregår også når barna lekeleser for hverandre eller når de iscenesetter en tekst i rollelek. Alle aktiviteter som kombinerer tekst, lesing og språk er leseaktiviteter. Leseaktiviteter stimulerer både barnas muntlige og skriftspråklige utvikling.
Leseaktiviteter
Høytlesing og fortelling er viktige aktiviteter som bidrar både til estetiske opplevelser og erfaringer med språk, fag og kultur.

Tema til refleksjon
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet og vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjonene som hele personalgruppen er involvert i (rammeplan for barnehagen, 2017). Fellesrefleksjoner på personalmøter eller avdelingsmøter rundt innholdet i fokusordene, kan gi gode fellesrefleksjoner over det pedagogiske arbeidet og være et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Hva er de ansatte i barnehagens tolkning av fokusordene, hvordan er egen praksis knyttet til fokusordnene?