MENY

Skriving, lavterskel friskriving om favorittsjokoladen

Skriving med tidtaking, en time, lavterskel, også for to-språklige, innfallsvinkel til å skrive dikt og leserbrev. Forberedelse: elevene må ta med favorittsjokoladen. Delt av: Guro Ullern, Sør-Odal ungdomsskole. Inspirert av Widar Aspeli (NyGiv).

Tema: Tenkeskriving  (sprutskriving)

Hovedspørsmål:

Hvordan kan en arbeide i undervisningen for å få elevene til å føle mestring når de skriver ulike sjangre?  lavterskel

Mål:

At elevene får praktisk øvelse i og kunnskap om å skrive for å lære:

·        Bruke forskjellige innganger til skrivingen

·        Treffe elevene der de er/ bygge på det de kan

·        Utvide ordforrådet gjennom ulike typer igangsettere og strategier

·        Dele med hverandre

Tankeskriving er noe alle kan mestre – stiller ikke krav – umulig å gjøre feil – del det du vil med sidemannen eller de andre i gruppa.

Oppgave:  Ny innfallsvinkel til å jobbe med  to kjente sjangere  ( 60 min)

  ( lyrikk og leserinnlegg)

”Favorittsjokoladen”

1.  Elevene hadde fått beskjed om å ta med seg favorittsjokoladen sin på skolen – det sto på ukeplanen. Dette skapte forventning og spenning  - motivasjon.

·        Læreren sa: -Legg sjokoladen foran dere og beskriv hvordan den ser ut (utenpå). Skriv stikkord eller setninger – maks 1 min

·        - Fortell hvordan du pakker opp sjokoladen. Skriv stikkord eller setninger – 1 min

 

·        - Lukt på sjokoladen. – hvordan lukter den – beskriv. Stikkord eller setninger – 1min

 

·        - Smak på en bit. Sug godt på den, rull den rundt i munnen og kjenn ordentlig på smaken. Skriv stikkord eller setninger – maks 1min.

2.  Du skal nå skrive et hyllingsdikt til favorittsjokoladen din. Bruk noen av ordene du har på arket. Maks 3 min

 

·        Les diktet ditt for sidemannen. Har noen lyst til å dele sitt dikt med alle de andre?

 

3.  SÅ…. Læreren sier: - Jeg går nå rundt og tar inn alle sjokoladene slik at dere ikke skal spise og dele ut til andre i friminuttet.

 

·        - Skriv tre grunner til at læreren ikke skal ta sjokoladen din. Skriv stikkord eller setninger. 1 min.

 

·        Læreren opprettholder uttalelsen – jeg tar sjokoladen…Skriv et kort leserinnlegg der du kommer med din egen mening om hvorfor læreren ikke skal ta elevenes godteri ( sjokolade) 5min

 

·        Les høyt for sidemannen – evt del med andre / alle.