MENY

Velkommen til konferanse: Sett FYR på lærerutdanningen!

Velkommen til årets nasjonale fagkonferanse for lærerutdanningene 20.-21. september 2016. Temaet for konferansen er tverrfaglig samarbeid om yrkesretting og relevans i fellesfagene. Påmeldingsfrist er 9. september.

 

2Q==

Fagkonferansen arrangeres av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med representanter for lærerutdanningene.

Påmeldingslenke finner du her.

Målgruppe: Undervisningspersonale/lærerutdannere og studieledere.

Mål for konferansen er:

  • Å sette fokus på samarbeid, felles forståelse og gi inspirasjon til å jobbe med yrkesretting og relevans (FYR) i lærerutdanningen  

  • Diskusjon og aktivitet, der deltakerne skal kunne dra hjem med nyttig påfyll og metodikk til bruk i egen undervisning

På denne konferansen vil deltakerne få:

  • Kjennskap til nasjonal utdanningspolitikk når det gjelder Meld. St 28 (2015-16) Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet og Yrkesfaglærerløftet

  • Økt kompetanse om yrkesretting og relevans (FYR) i videregående opplæring

  • Kontakt, møtepunkter og nettverk på tvers av utdanningsinstitusjoner.

  • Økt kjennskap til læringsressurser hos de nasjonale sentrenes og NDLA.

  • Anledning til å bli kjent med og starte samarbeid om yrkesretting med en videregående praksisskole.

Praktisk informasjon:

  • Fra lunsj til lunsj 20.-21. september 2016 på Radisson BLU Hotell, Gardermoen,

  • Utdanningsdirektoratet dekker reise og opphold for deltakerne

  • Det er plass til ca. 70 deltakere på fagkonferansen. Ved oversøkning prioriterer vi de utdanningsinstitusjonene som deltar med flere deltakere.

  • Påmeldingsfrist 9. september 2016

  • Påmeldingslenke finner du her.

I forskrift til Opplæringslova (7.juli 2010) slås det fast at "Opplæringa i fellesfag skal vere tilpassa dei ulike utdanningsprogramma."

Satsningen FYR skal med bakgrunn i dette sikre at alle elever på de yrkesfaglige utdanningsprogrammene får en opplæring i fellesfagene matematikk, norsk, engelsk og naturfag som oppleves relevant for deres skolehverdag og er yrkesrettet mot framtidig arbeidsliv.