Hovedforedrag:
- Timothy Shanahan (University of Illinois, USA)
Disciplinary Literacy: Progressing from General to Specialized Literacy Instruction
- Marte Blikstad-Balas (Universitetet i Oslo, Norge)
Hva er egentlig skole-literacy i dagens stadig mer digitale klasserom?
- Helle Rörbeck (Aarhus Universitet, Danmark)
Litteraturundervisning, kulturbegreber og kontekster for forståelse
- Minna Torppa (University of Jyväskylä, Finland)
Early risk and protective factors in reading development from birth to adulthood
Her kan du laste ned abstrakthefte.
Program
Mandag 18. mai:
0900-1000
Registrering
1000-1015
Åpning av konferansen - Rom V101
1015-1115
Foredrag: Timothy Shanahan - Rom V101
Disciplinary Literacy: Progressing from General to Specialized Literacy Instruction
1115-1130 Kaffe
Parallelle sesjoner
1130-1200
- Magne Drangeid: Litteraturens synsvinkler; kognitiv forståelse og didaktisk potensial
- Stig Gissel:Designing a Digital Learning Material for Scaffolding Students’ Independent Decoding of Unfamiliar Text
- Barbro Westlund: To assess students´ reading comprehension. A comparison between Swedish and Canadian assessment discourses in upper elementary
- Pia Gustafson: Skriftspråksutveckling sedd genom nominalfrasen
1200-1230
- Catarina Tjernberg og Eva H. Mattson: Inkludering i praktiken: en fråga om skolkultur
- Gudrun Kløve Juuhl: Den retoriske dimensjonen ved språkskifte og språkveksling
- Mette Vedsgaard Christensen og Torkel Østerbye: Projekt READ, sammen om læsning – og skrivning Projekt READ, sammen om læsning – og skrivning
- Gunn Helen Ofstad: Hvordan ivaretas den hierarkiske strukturen i tekst? - et nytt kognitivt perspektiv på skrive-prosessen
1230-1300
- Caroline Liberg: Didaktiskt baserat läsförståelsetest och pedagogiska insatser
- Sylvana Sofkova Hashemi og Per Andersson: Kommunikationsmönster i digitala instruktionstexter: implikationer för språkutvecklande arbete i yngre åldrar
- Susanne Staf og Andreas Nord: Literacyförväntningar i nationella prov för samhällsorienterande ämnen
- Outi Toropainen og Sinikka Lahtinen: Strukturen i berättelser på nivå b1 av skribenter i olika åldrar
1300-1400
Lunsj
Symposium
1400-1600
- Early intervention in reading. Predictors of reading development and identification of children at-risk for reading difficulties
- Skriveoppgaver i ulike kontekster
- Kritisk literacy som kompentanse for det 21. århundret
- Digitalisering av klasserommet. Skriftkulturelle (overgangs)praksiser i ungdomsskolen
1600-1630
Betjente postere og kaffe
1630-1730
Foredrag: Minna Torppa - Rom V101
Early risk and protective factors in reading
development from birth to adulthood
1915-
Konferansemiddag - Stavanger konserthus
Tirsdag 19. mai:
Parallelle sesjoner
0900-0930
- Ruth Stokke og Kirsten Palm: Å strekke seg etter ordene - Elever i det flerspråklige klasserommet samtaler om bildebøker
- Åsa Wengelin: Att producera en text med penna, tangentbord eller diktering - gör det någon skillnad?
- Åse Katrine Gjestsen og Anne Elisabeth Dahle: Staveferdigheter til svake ordavkodere på 2. trinn
- Harald Morten Iversen: Analyse og vurdering av et utvalg andrespråkstekster fra 7. trinn
0930-1000
- Anne Håland og Trude Hoel: Estetisk lesekompetanse på 1. trinn
- Dan Åkerlund: Parskrivning: förändrade för-utsättningar för lärande när två eller tre elever delar på en dator under läs- och skrivträning de första åren i skolan
- Agnete Bueie: Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer på elevtekst i norsk – slik elevene ser det
- Victoria Johanson: The writer and the reader – advanced writers’ cognitive processes during writing
1000-1030
- Bente Aamotsbakken: Lesing av skjønnlitterære tekster versus
- saklitterære
- Sabine Wollscheid, Jørgen Sjaastad, Cathrine Tømte: Pen or pad? - Results from a quasi-experimental pilot-study on writing speed among three-graders with or without digital devices
- Michael Tengberg: Läsförmåga på prov
- Jesper Bremholm: ”Det er svært at finde på noget at sige om teksten når jeg kommer hen i skolen”: Læseguides og elevers betingelser for tekstbaseret læring i naturfagsundervisning
1030-1100
Kaffe og posterbesøk
1100-1200
Foredrag – Marte Blikstad Balas - Rom V101
Hva er egentlig skole-literacy i dagens stadig mer digitale klasserom?
1200-1300
Lunsj
Symposium
1300-1500
- Skriveutvikling og vurderingskompetanse – kvantitative og kvalitative funn frå
- Normprosjektet. Lese- og skrivekunne (literacy) i eit nynorskperspektiv
1500-1530
Kaffe og posterbesøk
Parallelle sesjoner
1530-1600
- Elena Tkachenko og Benedicte Homme Fevolden: “What should I write, teacher?” - L2 literacy skills in a workplace context of pre-school
- Trine Gedde-Dahl: Skriving som grunnleggende ferdighet i naturfag på 4. trinn
- Ann Christin Randahl: Strategiska skribenter. Skrivprocesser i fysik och svenska
- Niloufar Jalali-Moghadam og Hedman Mormi-Nouri: Educational support in Swedish schools for bilingual pupils with reading difficulties: Pupil and teacher perspectives
1600-1630
- Christine Lalander: Diagnostiskt läsförståelseprov i början av lärarutbildningen med inriktning mot språk
- Maria Westman og Eva Hultin: Different Ways into Writing Fictional and Factual genres in Digitalized Primary School Classrooms
- Tomas Persson: Putting Meaning dimensions to the TIMSS-test.
- Tarja Alatalo: Har lärare i förskoleklass nytta av att känna till vilka processer barn går igenom i sin skrift-språkliga utveckling?
1630-1700
- Norunn Askeland: Om kreativitet, identitet og stemme i fagleg og vitskapleg skriving. Ein analyse av artiklar som har vunne Universitetsforlagets tidsskriftspris
- Cherise Kristoffersen: What is sentence fluency, anyway? An analysis of elementary student texts
- Hanne Egenæs Staurseth: Lower Secondary School Students’ Meaning making of Graphic Elements in Social Science
- Hilde Gunnerud: Hjemmespråkets betydning for flerspråklige barns vokabularutvikling på norsk
Onsdag 20. mai
Symposium
0900-1100
- Forventninger til skrivekompetanse på småskoletrinnet
- IGEL North: - empirisk forskning på litterære leseopplevelser
1100-1115
Pause
1115-1215
Foredrag – Helle Rørbech - Rom V101
Litteraturundervisning, kulturbegreber og kontekster for forståelse
1215-1315
Lunsj med posterbesøk
Parallelle sesjoner
1315-1345
- Peter Hobel: Skriverudviklinger hos gymnasie-skrivere I
- Kaja Winsnes og Vigdis Lahaug: Utviklingsarbeid for å styrke lese- og skriveopplæringen for voksne i arbeidslivet
- Sidsel Skjelten: Vurdering av kvalitetsforskjellar i elevtekstar på ungdomssteget
- Kristin Helstad og Anne Kristin Dahl: Fra faglærer til skrivelærer. Utfordringer og muligheter med skolebasert kompetanseutvikling i skriving.
1345-1415
- Ellen Krogh: Skriverudviklinger hos gymnasie-skrivere II
- Pia Farstad Eriksen, Henning Fjørtoft og Gunhild Åm Vatn: Klart lovspråk? Juridiske tekster i et virksomhetsperspektiv
- Ida Bergvall: Det matematiska ämnesspråket och dess betydelse för olika elevgrupper
- Ingvill Krokstad Svanes og Kirsti Klette: Hva gjør læreren når eleven arbeider individuelt i norsktimer? - Individuell veiledning i lesing og skriving på 3. trinn
1415-1445
- Ylva Lindberg og Elisabeth Sandblom: Att utveckla skrivkompetens på gymnasiet
- Ragnhild Lund: «Jeg lærer best av å skrive for hånd» - om å skrive for å lære i fremmedspråkopplæringen
- Anne Håland og Toril Frafjord Hoem: Fagspesifikk lesing og skriving
- Lise Helgevold og Anne Elisabeth Dale: Erfaringer ved implementering av veilednings- og observasjonsmateriellet Leselos
1445
Avslutningsmingling