Plenumsforedrag:
PIRLS 2016: Hovedresultatene sett med norske øyne – Egil Gabrielsen, Lesesenteret (Prosjektleder for PIRLS 2016 i Norge)
Norske resultater fra ePIRLS – Hildegunn Støle, Lesesenteret.
Flerspråklige elevers leseresultater – Olaug Strand, Lesesenteret.
Elever som strever med lesing – Kjersti Lundetræ, Lesesenteret.
Parallellsesjoner:
Er det sammenheng mellom skolemiljø og elevenes leseferdigheter? –Oddny Judith Solheim, Lesesenteret.
Lærerens betydning for norske elevers leseresultater – hva forteller PIRLS 2016? – Unni Fuglestad og Toril F. Hoem, Lesesenteret.
By og land; hand i hand? I hvilken grad reflekterer de norske PIRLS-resultatene enhetsskoleprinsippet på kommunenivå? – Egil Gabrielsen, Lesesenteret.
Ordgjenkjenning og leseforståelse hos elever på 4. og 5. trinn – Margunn Mossige, Lesesenteret.
Hva lærerne rapporterer om egen undervisning i lesestrategier – Ingeborg Margrete Berge og Lise Helgevold, Lesesenteret.
Gutte- og jentelesere i topp og bunn. En utforsking av leserprofiler – Oddny J. Solheim og Aslaug Gourvennec, Lesesenteret.
Plenumsforedrag:
Indikerer de norske PIRLS-resultatene et behov for å justere retningslinjene for skolestartsalder? – Kjersti Lundetræ og Egil Gabrielsen, Lesesenteret.