MENY

VEBB julehilsen og oppdatering desember 2018

Kjære alle sammen.

Nå er det snart jul igjen og vi håper dere alle har en ikke-stressende nedtelling til jul og får en avslappende tid med familien. Høstens arbeid i VEBB har vært knyttet til arbeidspakkene B1 og B2, samtidig som vi fullførte A3-produksjonen, i nært samarbeid med de flinke designere i NettOp. Parallelt skriver vi nå en forskningsprotokoll for prosjektet, og vi ser frem til at denne blir publisert. Vi har fått veiledning til dette av forskerkollegaene i Scientific Advisory Board, samt av Thomas Moser.

Forskningsgruppen har møttes for et par workshops, der vi har gått nærmere inn på dataene, og begynt å samarbeide i mindre grupper rundt mer finmaskede forskningsspørsmål. Forhåpentligvis vil dette resultere i spennende konferansepresentasjoner, vitenskapelige publikasjoner og populariserte artikler rettet mot barnehagefeltet, samt mot andre interesserte.

Arbeidspakkene B1 og B2 sikter mot å sikre kvaliteten på vurderingsverktøyet (A3), i nært samarbeid med deltakende barnehager (B1) og lærerstudenter i barnehagelærerutdanning (B2). Det var et dialogmøte med B1-barnehagelærere tidligere i høst, og de var entusiastiske og motiverte til å bidra inn i forskningen. Vi er glade for engasjement og motivasjon som barnehagelærerne fortsetter å vise, og vi føler oss veldig privilegerte som får gjennomføre dette prosjektet med dem. I oktober gjennomførte vi en pilot av B2, og vi fortsetter kvalitetssikringen sammen med barnehagelærerstudentene ved Universitet i Agder (med Agnes Margrethe Bjorvand),  ved Universitetet i Sørøst-Norge (med Trine Solstad) og med studenter ved Universitetet i Stavanger. Anne Kristine S. Runestad tar seg av spørreskjemaverktøyet SurveyXact. Her samler vi verdifulle innspill fra både barnehagelærerstudenter og barnehageansatte.

Vår doktorgradsstipendiat Marianne Undheim er snart på vei hjem fra Australia, og hun sendte oss denne hilsenen:

Artikkelen fortsetter under bildet.

"Mine fem måneder som gjesteforsker ved Queensland University of Technology (QUT) i Brisbane, Australia, har kommet til sin avsluttende fase. Jeg har hatt en veldig fin tid, og har blitt tatt godt vare på av kollegaer i Early Childhood School og Inclusive Education at QUT. Jeg har samarbeidet med Maryanne Theobald og Susan Danby, og jeg har deltatt på flere møter, forskningsgrupper og ulike kurs/konferanser. Jeg har fått muligheten til å møte mange forskere innen mitt felt, som også har gitt meg verdifull tilbakemelding på PhD-studien min (hvor jeg fokuserer på kreativ bruk av digital teknologi med 4-6-åringer). Jeg har også besøkt førskoleklasser på grunnskolen (5-6 år) og tre barnehager (0-5 år gamle), og lært om barnehagefeltet i Australia. To andre internasjonale PhD-studenter har besøkt QUT samtidig som jeg, noe som har vært veldig bra. Vi tre har delt mange minneverdige øyeblikk. Det har vært noen travle måneder med å balansere arbeid og familieliv i et nytt land, men det har vært en flott mulighet!"

Vi gleder oss til å se henne hjemme i Norge igjen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Konferansepresentasjoner:

I mars vil Trude og Margrethe presentere VEBB vurderingsverktøyet på den avsluttende konferansen for COST Action IS1410 DigiLitEY, i Manchester.

Vi har også sendt inn et forslag til et symposium med tittelen "Barns lesing på skjerm: det spesielle med digitale bøker", på den nordiske forskningskonferansen Skriv! Les! Lesesenteret er medarrangør av konferansen som finner sted i Stavanger den 7.-9. mai 2019. Hvis symposiet blir akseptert, har vi to VEBB-presentasjoner på konferansen:

  1. Barnehagelæreres arbeid med barns før-forståelse i lesing med apper vs. bøker.
    Forfattere: Trude Hoel, Elisabeth Brekke Stangeland og Katrin Schulz-Heidorf
  2. Samtalebasert lesing med bøker vs apper i barnehagen: mediets rolle i verbalt engasjement
    Forfattere: Katrin Schulz-Heidorf, Margrethe Jernes og Anne Mangen

Natalia Kucirkova koordinerer symposiet, og vil også ha en presentasjon. Den fjerde presentasjonen er av Marianne Undheim.

 

Publikasjoner

Bus, A., Hoel, T., Marin C. A., Jernes, M., Korat, O., Mifsud, C. L. & Van Collie, J. (in press): Young Children Reading on Screen Across European Countries. Chapter in The Routledge Handbook of Digital Literacies in Early Childhood.

Mangen, A., Hoel, T. & Moser, T. (in press) Technologies, affordances, children and embodied reading: a case for interdisciplinarity. Chapter in Kucirkova, N., Rowsell, J., & Falloon, G. (Eds.) The Routledge International Handbook of Playing and Learning with Technology in Early Childhood. London & New York: Routledge

Tønnessen, S.E. and Hoel, T. (in press): The designing of dialogs around picture book-apps. Chapter in Kim, J., Hassinger-Das, B., Bus, A. and Roskos, K. (Eds.): Reading in the Digital Age: Young Children's Experiences with E-books (preliminary entitled). Published by Springer.

 

Vi gleder oss også til å ønske Natalia velkommen som ny kollega på vårt søstersenter (Læringsmiljøsenteret) fra januar! Det vil bli et privilegium og en stor glede å ha mulighet til å arbeide  ansikt til ansikt i konstruktive diskusjoner og ideutvikling ved planlegging av mulige felles forskningsprosjekter.

VEBB er finansiert ut 2019. Vi ser imidlertid på muligheter for å arrangere en noe større sluttkonferanse i løpet av våren 2020 (i stedet for høsten 2019). Et slikt arrangement vil da være delvis FILIORUM (Senter for barnehageforskning ved UiS), delvis VEBB, og vil kunne innebære en dag viet til forskningsresultater og en dag viet til praktikeres utvekslinger og erfaringer. Vi vil holde dere oppdatert om planleggingen, og håper å se dere alle på avslutningskonferansen, om det blir høsten 2019 eller våren 2020.

Med våre aller beste ønsker for jul og nyttår!