Mastergradsoppgaver
-
Utgangspunktet for tilpasset begynneropplæring i lesing og skriving: elevens ferdigheter og lærernes opplevde kompetanse
Hva er lærernes utgangspunkt når de skal planlegge og gjennomføre begynneropplæring i lesing og skriving tilpasset elevenes ulike ferdighetsnivå? Det er tema for Karoline Jårvik Djuves masteroppgave.
-
Masteroppgave om skolers organisering av lærerressurs på 1.-4. trinn
I sin masteroppgave vil Therese Rostøl Svela undersøke hvordan skoleledere ved 150 ulike skoler valgte å fordele lærerressurser på ulike fag og trinn i løpet av skoleåret 2015/2016. Den vil også se på hvilke holdninger skolelederne har til hvor faste føringer det bør være når det gjelder lærertetthet, samt deres egne erfaringer med hvordan graden av lærertetthet kan påvirke læringsmiljø og læringsutbytte.
Forskning ved Lesesenteret
Lesesenteret er ansvarlig for flere store forskningsprosjekter knyttet til lesing og leseopplæring hos barn, ungdom og voksne, i alle deler av utdanningssystemet.
Vi har en rekke ganger blitt tildelt sentrale forskningsmidler, og driver forskning innenfor mange forskjellige områder, tett knyttet til praksisfeltet.
Våre forskere jobber i tett samarbeid med andre forskere og forskningsmiljø ved UiS, i Norge og internasjonalt.
Two Teachers
Prosjektleder: Oddny Judith Solheim
Administrativt ansvar: Joachim Kolnes Andersen
Prosjektansvarlig: Lesesenteret, UiS, i samarbeid med Læringsmiljøsenteret og Handelshøgskolen UiS.
Samarbeidspartnere: Universitetet i Bergen, NIFU, Texas A&M University og University of Jyväskylä.
Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd.