Studien er publisert i artikkelen The impact of Home Language and Home Resources on Reading Achievement in ten-year-olds in Norway, PIRLS 2016 av Olaug Strand og Knut Schwippert, i Nordic Journal of Literacy Research.
Ressurser i hjemmet er viktigere enn språk for minoritesspråklige elevers lesing
Hvilket språk elevene bruker hjemme, har liten sammenheng med leseutviklingen deres. Læringsfremmende ressurser i hjemmet, som foreldres utdanning og tilgang på bøker, er mer avgjørende, viser en studie fra PIRLS
Prosjektleder:
Professor Åse Kari H. Wagner, Lesesenteret
Prosjektansvarlige:
Lesesenteret, Universitetet i Stavanger
International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA)
Bakgrunn og info:
TIMMS and PIRLS internasjonale nettsider
Prosjektet er støttet av Utdanningsdirektoratet
Klar framgang!
Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv
Egil Gabrielsen (red.)
Kjøp artikkelsamlingen fra PIRLS 2016 hos Universitetsforlaget eller last ned i open access-utgave på Idunn.no.