Hopp til innhold Hopp til meny
  • AAA Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • English
  • Kontakt Lesesenteret
Lesesenteret logo logo
  • Språkløyper

    Språkløyper er Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016–2019. På Språkløyper.no finn du gratis kompetanseutviklingspakkar, laga for langsiktig arbeid i personalgruppa i barnehage, grunnskole og vidaregåande skole.

    Les mer
  • Lesesenteret er et nasjonalt senter

    Vi ønsker at flest mulig, på best mulig måte, skal få tilgang til det skriftkulturelle fellesskapet gjennom tilgang til skrift, tekst og skriftkultur, bred faglig tilnærming, tilpasset opplæring og livslang lesing.

    Les mer
  • Forskning
  • Barnehage- og skoleutvikling
  • Studietilbud, kurs og konferanser
  • Vurdering og prøver
  • Bøker og materiell
  • Om Lesesenteret

Motivert og engasjert – Godt arbeid med språk i barnehagen

Nasjonal konferanse om lesing – 9.-10. april 2019

  • Språk i barnehagen
  • Lesing i grunnskolen
  • Lesing i videregående

Nyheter

  • kvinne leser ved kjøkkenbordet

    Åpen forelesning: Stillness in reading: Maintaining story literacy in an age of digital buzz.

    Kan det å lese litteratur skape en indre ro i oss moderne mennesker? Professor Frank Hakemulder vil presentere hvordan psykologisk forskning på litteratur viser at det kan være en sammenheng, og hva slags type fortellinger som kan ha denne effekten. Forelesningen er åpen for alle interesserte.

  • Blyantar og malarpenslar

    Å skrive i norsk og i yrkesfag

    Skriving er ein grunnleggjande ferdigheit ikkje berre i norskfaget, men også i yrkesfaglege programfag på vidaregåande skule. Fleire av kompetansemåla i norskplanen er knytte til yrkesfaget: Elevane skal kunne "skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster”.

Flere saker

Blogg

  • Hva er en god skole for de yngste elevene?

    Blogginnlegg av  Iris Hansson Myran, Skrivesenteret  |  06.02.2019

    Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig å rette fokus mot hva som faktisk skjer i klasserommet, og ikke kun snakke om den frie leken, skriver Iris Hansson Myran.

    Lesesenterets bloggere
  • Sett av tid til elevenes egen lesing!

    Blogginnlegg av  Kristin Sunde  |  05.11.2018

    Lesing på fritiden er én ting, men hva med tid brukt på lesing på skolen? Er vi gode nok til å legge til rette for at alle elever får nok lesetrening og gode leseopplevelser?

    Lesesenterets bloggere
Lesesenterets blogg
Lesesenteret, Universitetet i Stavanger, 4036 Stavanger
Ansatte  |  Epost: post@lesesenteret.no
© UiS     Følg Lesesenteret på:
  • Personvernerklæring og informasjonskapsler
  • Til toppen
  • Til forsiden