Masterprosjekter
-
Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn.
Utgangspunktet for denne studien av Linda Rangen Søyland var tidlig innsats. Det ble undersøkt det er mulig å predikere hvilke elever som står i fare for å havne under bekymringsgrensen på ordlesing og staving på «Kartleggingsprøven i lesing», med bakgrunn i bokstavkunnskap, RAN, fonologisk analyse og fonologisk syntese målt ved skolestart på 1.trinn, samt rapporterte lese- og skrivevansker i familien.
-
Kan du lese for meg? En studie av elevers leserelaterte ferdigheter ved skolestart sett i sammenheng med lesemiljø i hjemmet
Vibeke Bergersen ser i masteroppgaven sin på sammenhengen mellom elevers lese- og skriveferdigheter ved skolestart og leserelaterte aktiviteter i hjemmet.
-
Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet.
I denne masteroppgaven har Elin Dahl hatt som mål å undersøke kjønnsforskjeller i vokabular og literacy-erfaringer ved skolestart, og å se nærmere på årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner.