MENY
  • Sett av tid til elevenes egen lesing!

    Blogginnlegg av  Kristin Sunde  |  05.11.2018

    Lesing på fritiden er én ting, men hva med tid brukt på lesing på skolen? Er vi gode nok til å legge til rette for at alle elever får nok lesetrening og gode leseopplevelser?

  • Stener kan ikke flyve: Om digitalisering av skolen

    Blogginnlegg av  Atle Skaftun og Kolbjørn Brønnick, UiS  |  19.10.2018

    - Når det gjelder digitalisering av skolen, er det ikke meningsfullt å vurdere om elevene skal bruke penn og papir eller en digital dings.

  • Slik brukte læreren "Blå pingvin" sammen med flerspråklige elever

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  06.10.2018

    Blå Pingvin av Petr Horácek er en flott bildebok til å jobbe med språket i sammenheng. Lesegleder og lektor Kjersti Langvik skriver om hvordan hun jobbet med denne boka sammen med to flerspråklige elever.

  • Skriv!

    Blogginnlegg av  Anne Håland  |  01.10.2018

    La elevane skriva! Dei treng ikkje kunne alle bokstavane først, for skriving er ein veg inn i bokstavlæringa, skriv førsteamanuensis Anne Håland.

  • Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer?

    Blogginnlegg av  Kristin Sunde  |  23.08.2018

    "Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forklarte henne om de sammensatte grafemene. Historien viser hvor viktig det er å undervise systematisk i mer enn bare de enkle bokstavene i den tidlige leseopplæringen, skriver doktorgradsstudent og tidligere lærer Kristin Sunde.

  • Fartsblind leseopplæring

    Blogginnlegg av  Edle Bentsen  |  01.05.2018

    Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen.

  • Kva har spisefri med framtida å gjere?

    Blogginnlegg av  Per Henning Uppstad, Lesesenteret  |  21.03.2018

    Danning er minst like viktig som utdanning i skolen i framtida. Sosialisering og kommunikasjon er stikkord. Likevel brukar vi spisefri, måltidet, til passiv skjermtitting. Der òg.

  • Hva er en god skole for de yngste elevene?

    Blogginnlegg av  Iris Hansson Myran, Skrivesenteret  |  12.03.2018

    Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig at læring har et preg av lek, og elevene må få utforske både inne og ute. Men frilek er nok ikke veien til en god skole for de yngste, skriver Iris Hansson Myran.

  • Å jobbe med ordforrådet sammen med Albert Åberg

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  19.12.2017

    Å lage lister med ord er en fin måte lære på. Her gir lesegleder og lektor Kjersti Langvik gode tips om hvordan hun jobbet med ordforråd da hun og en gruppe flerspråklige elever leste om Albert Åberg.

  • Fest og feiring av jul, divali, hanukka, vesak og id

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  01.12.2017

    Bokserien Fest og feiring gir kjempefine innganger til å lære og snakke om forskjellige høytider med elevene, skriver lærer og lesegleder Kjersti Langvik.

  • Maja Lunde vil fenge unge lesere

    Blogginnlegg av  Åse Grimsby  |  20.11.2017

    Maja Lunde er kanskje mest kjent for Bienes historie, men bøkene hennes for barn og ungdom er fengende, velskrevne og herlige å lese, skriver lesegleder Åse Grimsby. Her anbefaler Åse to titler av suksess-forfatteren.

  • Å sette ord på følelser

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  31.10.2017

    Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet med serien Følelsesbiblioteket, skriver lektor og lesegleder Kjersti Langvik.