MENY

Fordypningsemne i norsk Vg3 med vekt på underveisvurdering

Et eksempel på et strukturert oppsett for fordypningsemnet i norsk i Vg3 med retningslinjer og tre vurderingsskjema: Underveisvurdering, egenvurdering og helhetsvurdering.

Kompetansemål

  • Gjennomføre arbeidet med en selvvalgt fordypningsoppgave og utforme den som en muntlig, skriftlig eller sammensatt tekst med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne
  • Bruke bibliotekets sentrale databaser og andre faglige kilder, både tradisjonelle og elektroniske, i egne arbeider


Obligatoriske veiledninger og underveisinnleveringer
Alle norsktimene en måned skal brukes til å jobbe med fordypningsemnet:

  • 3 obligatoriske veiledninger: 1) problemstilling, 2) bakgrunnsstoff, 3) disposisjon
  • 3 obligatoriske innleveringer: 1) underveisvurdering, 2) egenvurdering, 3) helhetsvurdering


Rammer for oppgaven

  • Skriftlig 7-10 sider
  • Muntlig: 20-25 min


Emner til valg, primærkilder og sekundærkilder

  • Skjønnlitteratur: Primærkilder: 1-2 romaner. Sekundærkilder: Minst én fagartikkel om litterær analyse, ellers bruk oppslagsverk, læreboka, NDLA, bokanmeldelser, NRK/skole ol.
  • Adaptasjon: Primærkilder: Filmatisering av én roman. Sekundærkilder: 3-5 fagartikler som, filmanmeldelser, bokanmeldelser, oppslagsverk, læreboka, NDLA, NRK/skole ol
  • Språkhistorie: 5-10 fagartikler om språkhistorie: Bruk språkrådet, NDLA, NRK/Skole, læreboka, oppslagsverk, språkhistoriebøker/artikler
  • Retorisk analyse: Primærkilder: 3-5 taler. Sekundærkilder: 3-5 fagartikler om retorikk, bruk ellers NRK/skole, NDLA, oppslagsverk ol
  • Sosiale medier: 5-10 fagartikler om sosiale medier. Søk innenfor mediefag, og i avisartikler
  • Tv-serier: Primærkilder: sammenligne 2 serier. 3-5 fagartikler, anmeldelser av seriene, teori om sammensatte tekster/filmanalyse Bruk NDLA
  • Lyrikk og musikk: Primærkilder 3-5 sanger/musikkvideoer. 5-10 fagartikler om bandet, om analyse av sammensatte tekster, lyrikkanalyse/musikkanalyse.


Last ned oversikt (pdf).

 

Laget av Karoline Simonsen, Kongsberg videregående skole.