MENY

Argumenterende tekst: lese og skrive

Dette undervisningsopplegget er utviklet for minoritetsspråklige elever på VG1, men kan også brukes med andre elevgrupper for innføring i å lese og skrive argumenterende tekst. Temaet er internett som hjelpemiddel på eksamen. Antatt tidsbruk: 2-3 timer.

Dette undervisningsopplegget om argumenterende tekst tar utgangspunkt i en artikkel fra Aftenposten 5.1.12. Opplegget gir hjelp med lesing: begreper og forståelse, samt med skriving gjennom diskusjon, sortering av argumenter og disposisjon av tekst. Opplegget resulterer i et skriftlig produkt til evaluering. Læreverket denne klassen har brukt er Nøkler til norsk, men opplegget er ikke bundet til èn bestemt lærebok.

Undervisningsopplegget er klart strukturert i 3 økter konsentrert om å lese argumenterende tekst (avisartikkel) med førlesing, begrepsforklaring og diskusjon omkring emnet "internett på eksamen". Den andre økta fokuserer på å finne og disponere argumenter og lære om tekststruktur. Den siste økta brukes tilskriving av argumenterende tekst. Last ned undervisninsopplegget (pdf).

Nyheter om tema


Delt av Hanne Skogvoll, Oslo Katedralskole

UiS logo