MENY

Lese- og regneferdigheter

I sin avhandling har Kjersti Lundetræ sett nærmere på sammenhenger mellom basisferdigheter i lesing og regning og frafall i videregående opplæring og arbeidsledighet blant 16-24-åringer.

Et samfunn i rask endring har resultert i et forsterket fokus på betydningen av grunnleggende ferdigheter og livslang læring. Det er en sterk sammenheng mellom ungdoms utdanning og kompetanse og deres tilgang til arbeidsmarkedet. Derfor blir bortvalg av og frafall fra videregående skole ansett som en stor utfordring i norsk så vel som i internasjonal kontekst.

Med utgangspunkt i data fra den internasjonale undersøkelsen Adult Literacy and Life Skills Survey bidrar avhandlingen særlig til å utvikle ny kunnskap om sammenhenger mellom basisferdigheter i lesing og regning og frafall i videregående opplæring og arbeidsledighet blant 16-24-åringer.

Resultatene bekrefter blant annet at unge som har mødre med høyt utdanningsnivå har større sannsynlighet for å gå videre i utdanningssystemet enn andre unge. Når man derimot kontrollerer de unges basisferdigheter, viser resultatene at foreldres utdanningsnivå ikke har betydning for fullføring av videregående opplæring i Norge, i motsetning til i USA. Resultatene viser også at unge med lave basisferdigheter er langt mer utsatt for arbeidsledighet, selv når de har fullført videregående opplæring.

Avhandlingen "16-24-åringers basisferdigheter. En studie av basisferdigheter relatert til selvoppfatning, frafall i videregående opplæring og arbeidsledighet" kan lånes ved Universitetsbiblioteket.

Hovedveileder: Førsteamanuensis Egil Gabrielsen, UiS
Medveileder: Professor Reidar Mykletun, UiS