MENY

Oppgave og sammenheng

Hvorfor skriver vi?

Du kan skrive en huskelapp til deg selv når du skal på butikken. Du kan skrive en tekstmelding til en venn og gratulere med fødselsdagen, eller du kan skrive en artikkel i avisa om ungdom og bilkjøring. Når du skriver har du altså et formål, noe du vil si. Du har også en eller flere mottakere. På skolen er det ikke alltid like tydelig hvem du skriver til og hva teksten skal brukes til. Da må du selv tenke deg en mottaker og et formål. Her er to eksempler på hvordan elever løste dette.

Ei jente begynte alle kladder av skolestilene sine slik:

Kjære mor, nå skal jeg fortelle deg om…

Det hjalp henne å skrive passe vanskelig og passe tydelig, men hun tok selvfølgelig bort denne innledningen før hun leverte inn.

En gutt skrev ofte for kort fordi han tenkte at han skrev til læreren som kunne det han skrev om, og fikk mange kommentarer fra henne om at han måtte skrive mer utfyllende. Han ble enig med læreren at han skulle tenke på henne som litt dum, og da gikk det mye bedre.

Noen ganger gir oppgaveformuleringen deg et tydelig formål, for eksempel:

Skriv et leserinnlegg i skoleavisa hvor du argumenterer for innføring av varm skolelunsj. Mange ganger er formålet ikke så tydelig, likevel finnes det som regel en grunn til at du skal skrive. Kanskje skal du bare vise at du har forstått lærestoffet.

Vær helt sikker på at du forstår hensikten med oppgaven før du går i gang med skrivingen, fordi hensikten vil styre mange av de valgene du må gjøre mens du skriver.
 

Hvis det er vanskelig å finne argumenter for eller imot en sak, prøv en pardiskusjon slik som i filmen om bruk av bilbelte. Til filmen Å aktivere kunnskap om tema:

Skal det skrives tekstanalyse?

Det må først gjøres et grundig arbeid med teksten. Her er et opplegg for hvordan en kan arbeide med lesing av novelle og siden skrive om den. - I opplegget finnes også en skrivemal for novelleanalyse.

Til opplegg for novella En nesten pinlig affære - kan lastes ned som Word-dokument og tilpasses andre tekster.

Til teksten Johan Harstad: En nesten pinlig affære

UiS logo