MENY

Stavangerprosjektet får internasjonal oppmerksomhet

Forskningsresultater om barnehagebarn fra Stavanger blir slått stort opp i internasjonal presse.

Banner: Stavangerprosjektet - Det lærende barnet Stavangerprosjektet er en langvarig studie som gjennomføres i samarbeid med Stavanger kommune.

De tyske stormagasinene Der Spiegel og Stern, den østerrikske avisen Die Presse og engelske Daily Mailer bare noen av tidsskriftene som har oppdaget at det foregår unik og langvarig forskning på barn i Stavanger. De siste ukene har de nyeste resultatene fra Stavangerprosjektetspredt seg i medier over hele verden, og journalister fra utenlandske aviser har de siste dagene vært i jevn kontakt med forskerne i prosjektet.

Les mer om Stavangerprosjektet

Sjeldent mye oppmerksomhet
Det er særlig en studie som viser at 2 år gamle jenter er mer selvstendige og sosiale enn 2 år gamle gutter som har vakt oppmerksomhet. Førsteamanuensis Aud Torill Meland ved UiS er nærmest forbløffet over at disse resultatene har vakt så stor oppsikt.

– Det er veldig kjekt, men ganske uventet. Det finnes jo mange andre studier som viser at det er forskjeller på gutter og jenter. Men det er ikke mange kvantitative studier med så små barn, og det finnes heller ikke mye materiale på hvordan barn behersker hverdagsaktiviteter, slik denne studien. Vi har rett og slett truffet en nerve, tror Meland.

Førsteamanuensis og leder for Stavangerprosjektet Elin Reikerås tror oppmerksomheten kommer av at både norske barnehager og Stavangerprosjektet i seg selv er unike i internasjonal sammenheng.

– Dette er viktig forskning. Stavangerprosjektet følger barna fra de er 2 ½ til de er 10 år. Så langvarige studier av barn er sjeldne. I barnehagene er det personalet, som kjenner barna godt, som er ansvarlige for datainnsamlingen. Norske barnehager er unike på mange måter. Hverdagsaktiviteter, som å kle på seg, delta i måltider og hjelpe til, er en viktig del av pedagogikken. I tillegg har norske barn mye tid til fri lek. Begge deler er sjeldne i internasjonal sammenheng.

Reikerås forteller at journalister og andre som er i kontakt med henne og de andre i prosjektet blir nysgjerrige på den norske barnehagen.

– I mange andre land handler det å gå i barnehage mer om formell læring. De legger vekt på ting som lesing og matte og å sitte stille på stolen, men de er ikke så oppmerksomme på andre sider av barns kompetanse. Stavangerprosjektet ser på mange sider av barns utvikling, både språk, matematikk, motorikk og det sosiale, og sammenhengen mellom disse.

– Viktig for omdømmet til UiS og Lesesenteret
Kommunikasjonsrådgiver Trond Egil Toft sier det er viktig at forskning fra Universitetet i Stavanger blir omtalt også utenfor Norge.

– Å bli kjent i utlandet er viktig for UiS og Lesesenteret sitt omdømme internasjonalt. Internasjonal omtale kan også underbygge og utvikle mulige nettverk  med utenlandske forskere.

Flere artikler
Stavangerprosjektets siste publiserte artikler er Mathematical skills and motor life skills in toddlers: do differences i mathematical skills reflect different in motor skills (European Early Childhood Education Research Journal, Elin Reikerås, Thomas Moser og Finn Egil Tønnessen) og Toddlers Master Everyday Activities in Kindergarten: A Gender Perspective (Early Childhood Education JournalAud Torill Meland, Elsa Helen Kaltvedt, Elin Reikerås). I tillegg har doktorgradsstipendiat Elisabeth Brekke Stangelands funn om at språkaktivitetene i barnehagen fenger guttene mindre enn jentene vakt oppmerksomhet i både tyske og italienske medier.


Omtale av Stavangerprosjektet i utenlandske medier, august 2015
Daily Mail

Der Spiegel:

Augsburger Allgemeine

Die Presse

Der Stern

Medizin aktuell

Hannoversche Allgemeine

Science Daily 

Phys Org 

Giornale di Sicilia 

... og for ordens skyld, også på norsk:

Forskning.no - guttene deltar ikke i språkaktivitetene i barnehagen

Forskning.no: Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer

 

 

 

 

 

UiS logo