MENY

Lærerens beste leseapper

Da lærer Kirsten Espe tok videreutdanning i lesing, valgte hun å studere hva som kjennetegner en god app for lese- og skriveopplæring. Her er hennes beste app-tips til andre lærere

 Jente med ipad Brukt riktig, kan apper være et verdifullt verktøy i undervisningen.

Les lærer Kirsten Espes tips til bruk av apper i lese- og skriveopplæringen.
Espe anbefaler følgende apper til bruk i begynneropplæringen i norsk:
(Merk: Utvalget reflekterer kun denne lærerens personlige preferanser. Lesesenteret har ikke vært involvert i å finne frem til disse appene. Dette er ikke en fullstendig liste over alle relevante apper på markedet.) 

HappiPapi
Svenske HappiPapi har flere apper som er utviklet spesielt for undervisning:
Happi staver (Happi Spells) Et kryssordspill der elevene kan øve seg på å stave ved å dra bokstavene inn i kryssordet. Elevene kan høre ordene ved å ta på bildet. Økende vanskelighetsgrad.
– Jeg bruker mest den engelske versjonen nå på tredje trinn, sier Espe.

Happi pirat: Man må bruke skriveferdighetene sine for å finne nøklene til skattkisten.

– I dette spillet nytter ikke å gjette. Elevene trener staving og logisk tenking. Spillet er variert, motiverende og tverrfaglig ved at det kombineres med problemløsningsoppgaver i matematikk, som skattkister, puslespill, rebus og kart.

Happi og ordtyvenHer navigerer man seg gjennom en by for å finne gjemte ord. Man må være rask og nøyaktig, hvis ikke kommer ordtyven og tar bokstavene. Da må man stave ordene før man får gå videre. Neste oppgave er å plassere bokstaver rett slik at det blir ord som kan passe til en ting på bildet. Her må en ha automatisert en del ord.
– Happy og ordtyven har økende vanskelighetsgrad. Elevene liker det veldig godt. Det er utfordrende, og krever nøyaktighet i ordlesingen.

Spesielle historier: Spesielle historier er bygget opp som et album der man kan lage så mange sider man vil med tekst, bilder og lydopptak. Slik er dette både en leseapp og en skriveapp. Den kan brukes på mange måter, men Statped anbefaler den spesielt til barn og voksne med ASD, Down Syndrom, dårlig finmotorikk, hørselsvansker og andre lærevansker. 
– Jeg har brukt denne appen med hell i første og andre klasse. Dette er et eksempel på en app som stimulerer til repetert høytlesing hos eleven, fordi elevene ofte vil at teksten skal leses inn perfekt. Det er en enkel app til å produsere bøker med, og som er fin å starte med, sier Espe.

Book creator: I Book Creator lager eleven sin egen e-bok.
– Jeg har brukt Book Creator i veiledet skriving. Book Creator motiverer til lesing og skriving, og er et annet eksempel på at en app kan stimulere til repetert høytlesing, da elevene vil at innlesingen skal bli så bra som mulig. Her får elevene produsere sammensatt tekst med tekst, bilde og lyd, og resultatet blir en profesjonelt utseende bok. Siden det er en e-bok, kan boka med letthet vises frem og formidles til hele klassen samtidig. Dette kan være en gylden mulighet til å få til samtaler om tekst og skriving i klassen. Book Creator kan brukes sammen med andre programmer, for eksempel tegneprogram.

OrdoOrdo er et enkelt verktøy for øving på høyfrekvente ord. Man kan velge mellom 3, 2 eller 1 sekunds visningstid på de vanligste ordene.

LesegullI Lesegull lærer man å sette bokstavlydene sammen til riktige ord.
– Denne appen handler kun om lesetrening, og har ingen andre elementer. Man får god trening i bokstavlydene, sier Espe.

BarnebokhyllaHer finner man barnebøker fra Aschehoug forlag. Bøkene har høytopplesning og mulighet for innlesing selv.

Les og forstå: Her får man over 700 setninger av ulik vanskelighetsgrad, og appen øver både lesing og leseforståelse. Læreren kan legge inn egne bilder og egen tale for hver enkelt elev.

Les lærer Kirsten Espes tips til bruk av apper i lese- og skriveopplæringen.

Les også:

Språkløyper-bloggen: Skoleutvikling i skyggen av blyanten Skal førsteklassingene lære å skrive på nettbrett eller med blyant? – Vi bør lytte til skoler som har god erfaring med å velge nettbrett i den første lese- og skriveopplæringen, mener professor Atle Skaftun ved Lesesenteret.

Hvorfor leser vi dårligere på skjerm? Å lese på skjerm gir mer hjernestress enn om samme tekst formidles på papir. Klikking og rulling stjeler oppmerksomheten. Muligheten for at teknologien svikter, skaper usikkerhet.

Snart kan du finne ut om e-boken er passende for språkarbeidet i barnehagen Digital teknologi skal inn i barnehagene. Men kan det å lese e-bøker for barn være like bra i språkstimuleringen som papirbøker? I forskningsprosjektet VEBB skal barnehageforskere ved Lesesenteret se nærmere bruken av e-bøker og billedbøker i samtalebasert lesing i barnehagen.

Respons I forskningsprosjektet Respons ønsker forskerne å se nærmere på hvordan teknologi kan integreres i undervisningen på en produktiv måte, og bidra til det vi kaller dialogiske (responsive) literacypraksiser i klasserommet.