MENY

Konkurranse vekket leselysten

Ime Skole i Mandal hentet inspirasjon fra 71 grader nord, og koblet sammen konkurranse, leseglede, og kunnskap om norske byer. Resultatet var mer leseglede hos elevene – og skolen vant Leseprisen 2016 for jobben. Her kan du lese hva de gjorde. Kanskje får du ideer til din egen skole?

Gutt leser på bergknaus. Gjennom "En litterær 71 grader nord" leste elevene ved Ime skole seg fra Lindesnes til Nordkapp.

Har din skole eller barnehage et leseprosjekt eller språkprosjekt dere er stolte av? Nominer prosjektet deres til Leseprisen 2017!

Tanken kom i et møte blant lærerne: Hvordan kunne elevene få lyst til å lese enda mer enn de gjorde? En idémyldringsrunde senere var prosjektet ”En litterær 71 grader nord” født. Inspirasjonen var hentet fra den populære tv-serien på TVNorge, og konseptet var følgende: I løpet av tre uker skulle elevene lese seg langs en reiserute fra Lindesnes til Nordkapp.

Under Nasjonal konferanse om lesing 2016 ble Ime Skole tildelt Leseprisen 2016 for prosjektet.

– Målet med prosjektet har vært todelt: Elevene skulle lese mer, og de skulle samtidig lære mer om byene i Norge. Steder som Stavanger, Bergen, Trondheim, Svolvær, Tromsø og Nordkapp ble besøkt underveis, og elevene måtte lese seg til kunnskap om disse byene. Slik fikk vi knyttet flere fag sammen, oppgavene ble varierte, og elevene kunne bruke egne forkunnskaper. Vi er ganske sikre på at alle elevene ble engasjert minst én gang i løpet av prosjektet, forteller lærere Anita Ask og Christine Bentsen, som sto i bresjen for prosjektet.

Sterke og svake lesere

For å komme seg fra by til by, måtte klassen lese et visst antall timer til sammen. Det ble ført leselogg på hvor lang tid hver elev leste hver dag, og lesetiden ble vekslet inn i poeng som klassen trengte for å komme til neste oppdrag,

– Det er viktig at det var elevenes samlede antall leste minutter som ble registrert, og som førte til at klassen kom videre på reiseruta. Det hadde ingenting å si hvor mange sider de leste. På denne måten kunne både sterke og svake lesere delta på lik linje, sriver lærerne i sin prosjektbeskrivelse.

– Vi valgte bevisst å tenke på klassene som helhet. Alle måtte lese for å nå målet, og elevene klarte på en positiv måte å motivere hverandre. Klassestørrelsen varierte fra 17 til 25 elever på skolen, men det fikk ingen fokus.

Leseprisen 2015: Då lesegleda kom svevande på ein sopelime.

Konkurranse motiverte

På dørene til klasserommene var det hengt opp Norgeskart, hvor reiseruta ble streket opp underveis. Elever som gikk forbi, kommenterte hvor langt klassene var kommet, og mange ble trigget til ekstra innsats.

– Konkurranseaspekter ble en god ytre motivasjon, og prosjektet trigget leselysten hos flere av elevene, forteller de to lærerne.

– Vi fikk tilbakemeldinger fra foresatte om at barna leste mye hjemme. En mor sendte melding en søndag morgen med bilde av sønnen som satt i sofaen under et pledd og leste «frivillig» i over en time. Det hadde aldri skjedd før. Leseprosjektet virket også positivt inn på arbeidsinnsats i andre fag. Bonusen for elevene denne perioden var ekstra lesetid etter at andre arbeidsoppgaver var ferdig. Det førte til at vi fikk mer motiverte og arbeidsomme elever.

Les mer

Vil du lese mer om det prisbelønte leseprosjektet ved Ime skole? Last ned prosjektbeskrivelsen som Word eller PDF.

Har din skole eller barnehage et leseprosjekt eller språkprosjekt dere er stolte av? Nominer prosjektet deres til Leseprisen 2017!

Les også:

Då lesegleda kom svevende på ein sopelime Loen Barnehage vant Leseprisen 2015 for sitt arbeid med Pulverheksa. Les korleis barnehagen har brukt bøkene på ein unik måte, og lagt til rette for eit godt språkmiljø i barnehagen.

20 minutter lesing hver dag gir resultater på videregående skole Leseprisvinnerprosjekt 2015 gir resultater hos de som strever med lesing på Haugaland videregående skole.

Nasjonal konferanse om lesing: Sola, 3.-4.april 2017. Ordet dybdelæring brukes når Ludvigsen-utvalget beskriver framtidens skole. Dybdelæring skal bidra til at elevene behersker fagene bedre, og lettere overfører læring fra ett fag til et annet. Men krever dette at vi endrer undervisningen? Meld deg på årets konferanse!

 

 

 

 

 

UiS logo
Ime skole mottar Leseprisen.

Anita Ask og Christine Bentsen ved Ime Skole mottar Leseprisen 2016 av senterleder Åse Kari Hansen Wagner ved Lesesenteret.