MENY

Super Charlie og kosedyrtyven av Camilla Läckberg

Lesegleder Annette har lest boka om Super Charlie og kosedyrtyven for 1. trinn, i fire ulike grupper.

Presentasjon av boka
Den natten Charlie ble født kolliderte to stjerner i verdensrommet. Det oppsto stjernestøv som drysset ned på han i sykehussenga og Charlie ble Super-Charlie! Super-Charlie får uvanlige krefter som: å kunne snakke som nyfødt, ordne seg selv med mat og gå på do, reflektere på høyt nivå, bruke kreftene sine på en gjennomtenkt måte, og ikke minst, kunne fly.

Dette er den andre boka om Charlie. Det nye i denne boka er at Charlie trener opp hørselen sin slik at han får en superhørsel. Superhørselen kommer godt med når en kosedyrtyv skal tas! Boka starter med at Glennis, storesøsterens kosebamse, er vekk.  Det konstateres at det har vært en tyv i huset om natten og Glennis er sporløst forsvunnet. Men Super-Charlie og bestemoren bestemmer seg for å komme til bunns i ugjerningen og danner et radarpar som detektiver. De nøster i tråder, finner spor og sannheten kommer for en dag!

Boka i bruk
Annette trives best med å formidle bøker som begeistrer leseren og som elevene kan kjenne seg igjen i. Hun har derfor valgt denne boka som byr på spenning, men også gjenkjennelse. De fleste barn har en bamse de har et forhold til og som de helst ikke vil miste.

I forkant av presentasjonen hadde hun forberedt et sølvskrin med en liten kosebamse og pakket boka inn i sølvpapir. Dette gjør hun ofte før formidlingsøkter for å skape forventning og undring til boken som skal formidles. Det er stas å være den som får komme og åpne skrinet, pakke ut boka og elevene liker å gjette hva den kommer til å handle om.

Forsiden til Camilla Läckberg er fargerik og vekker umiddelbart interesse. Vi får se en stereotyp tyv og det er lett å foregripe at det er snakk om tyveri. Elevene er nysgjerrige og med boka tett på elevene som sitter i lyttekrok starter Annette formidlingen. Boka er godt forberedt med tanke på stemmebruk, lesehastighet, lesestopp og identifikasjonsspørsmål.  Boka byr på flotte, fargerike og detaljrike illustrasjoner. En våken medleser får mye informasjon ved og å studere bildene under presentasjonen. Annette stopper opp underveis i lesingen for å stille elevene ulike identifikasjonsspørsmål: Hvordan hadde du reagert om ditt kosedyr plutselig var borte?

På side 17-18 ser vi at far gir Charlies storesøster et nytt kosedyr, men at hun ikke blir glad for det i det hele tatt. Hun løper opp på rommet sitt og hulkegriner. Elevene fikk flere identifikasjonsspørsmål: Hva synes du, ville det vært det samme med en ny bamse? Er det mulig å erstatte et kosedyr?

Refleksjoner
Denne barneboka minner veldig om en voksen krimbok. For eksempel samler Charlie opp alle spor og alle er til stede når den skyldige blir avslørt i kjent Agatha Christie stil. Men selve krimgåten er skrevet på barnas premisser og fokuserer på at Charlies storesøster opplever tyveriet som en fæl opplevelse. Innenfor rammene av krimfortellingen gir boka også muligheter til å reflektere over hvem som er tyver og hva som må til for å gjøre opp for seg igjen, og hvilken betydning andre har når livet butter imot. Boka kan også være god å bruke som eksempel i arbeidet med å bygge opp en spennende tekst selv. Den kan fungere godt som modelltekst.

Faksimile: Supercharlie og kosedyrtyven