MENY

Ellinors øyenbryn av Timothy Knapman

Lesegleder Annette formidlet boka Ellinors øyenbryn høyt for 1. klasse.

Presentasjon av boka
Ellinor ser seg i speilet og synes at øyenbrynene er teite og hun lurer på hva de egentlig kan brukes til. Øyenbrynene blir fornærmet, pakker hver sin koffert, og stikker av. Midt på natten lister de seg ut i verden for å se om noen andre skulle kunne trenge dem. De prøver seg som barten til en tryllekunstner, som muffene til vakre marihønefruer, hjulene på motorsykkelen til et pinnedyr, utropstegn på et veiskilt, men de faller ikke til ro med noen av disse oppgavene. I mellomtiden opplever Ellinor at ting ikke blir helt det samme uten øyenbrynene. Hun vil ha dem tilbake! Det er ikke så lett, men hun finner en løsning.

Boka i bruk: Lesestopp
Annette trives best med å formidle bøker som vekker umiddelbar nysgjerrighet, som begeistrer leseren og som elevene lett kan kjenne seg igjen i. Hun valgte denne boka fordi den er fargerik, fantasifull og har en humoristisk vinkling på å gjøre opp for seg når en har oppført seg dårlig.

Førlesingsfasen:
Annette liker å gjøre noen grep før hun begynner å lese boka som fanger publikum, skaper nysgjerrighet og forventninger til det som kommer. Hun valgte derfor å starte formidlingen med å gi elevene boka innpakket i sølvpapir og lot en av elevene åpne et sølvfarget skrin med en passfotostripe kopiert fra boka. Hvem var mennesket på bildene? Hadde bildene noe med boka å gjøre? Rekvisittene vekket nysgjerrighet hos elevene.


Annette spurte videre om elevene visste hva passfoto var og hun fortalte litt om egne erfaringer med passbilde. Videre fokuserte de på øyenbryn. Elevene fikk studere hverandres øyenbryn. Var øyenbrynene deres like/ulike? På hvilke måter?

Lesestopp underveis:

Første lesestopp kom på side 2: Klassen laget grimaser som Elinor på passbildene og undersøkte Ellinors påstand om at øynene var til å skjele med.

Andre lesestopp om på side 4: Klassen hadde en samtale om hva de trodde øyenbrynene hadde pakket med seg i koffertene og hva de trodde de trengte.

Tredje lesestopp kom på side 20: Hva sier egentlig Elinor i teksten hun har skrevet på lastebilen?

I tillegg til forberedte lesestopp vektlegger Annette god dialogisk lesing underveis. Ofte på elevenes eget initiativ som for eksempel: ”Hva kan Elinor gjøre for å få øyenbrynene tilbake?”

Etter lesing fikk elevene i oppgave å tegne seg selv med eller uten øyenbryn eller tegne noe som hadde gjort inntrykk på de i boka. Noe de hadde festet seg med.

Refleksjon
Hovedmålet med denne lesestunden var å skape begeistring og nysgjerrighet for ny litteratur. Å lage grimaser og studere hverandres øyenbryn er aktiviteter som knytter den aktuelle lesingen konkret til elevene selv, og som i lys av teksten nettopp prøver å skape lekende nysgjerrighet, begeistring og undring.

Alle elever har noe å uttrykke etter lesing, og til dette leseopplegget fikk elevene i oppgave å tegne. Når boka fenger, formidlingen har vært god og elevene settes raskt i gang med arbeidet, pleier etterarbeidet å bære preg av mestring, fornøyelse og engasjement. Annette opplever at elevene setter pris på romslige oppgaver der de selv får styre hva de vil tegne eventuelt skrive om med utgangspunkt i boka.


Delt av lesegleder Annette D. Steinmo

Last ned illustrert versjon av teksten (pdf)

Faksimile: Ellinors øyenbryn