MENY

Organiseringstips med lesing

Det fins flere måter å organisere undervisningen av ei NyGIV-gruppe. Det beste er selvsagt å ta utgangspunkt i elevene i gruppa og deres individuelle behov. Ett tips vi har mottatt fra flere går ut på å starte undervisningstimene med stillelesing. Tidsbruk: 10-15 minutter i starten av hver NyGIV-økt. Delt av Jorun Fjellanger og andre.

Utstyr: alle elevene trenger bøker med lengre, sammenhengende tekst, tilpasset den enkeltes nivå og interesser. Ofte er elevene i stand til å vurdere selv hva de ønsker å lese, men de må ha muligheten til å bytte ut boka om den er for lett, vanskelig eller uinteressant.

Mål: å lese mer, konsoliderer skriftspråkets basiselementer som frekvente ord, setningsbygging og bruk av avsnitt. Av disse grunnene er sammenhengende tekst å anbefale, ikke tegneserier eller billedbøker med lite tekst. Sammenhengende lesing er viktig for å oppnå leseflyt.

Et tilleggsmål er at elevene får en fast rutine, de finner roen i starten av NyGIV-timene med en meningsfull overgang fra vanlig klasse. Noen ganger vil elevene lese mer eller låne boka med hjem, og det siste er en sterkt ønsket effekt - mengdelesing er viktig.

Annet: metoden er anerkjent i fremmedspråkopplæring som engelsk. Her kalles det "silent, sustained reading", "extensive reading" og "free voluntary reading".

Anbefalte bøker: "Gamer", "Psyko" med mer. Det bør være både tynne og tjukke bøker, gjerne noe som er kjent fra film/TV og gjerne serier - når først ei bok i en serie faller i smak, vil ofte elevene lese flere. De anbefaler gjerne bøker til hverandre, heller enn å tipses av læreren eller andre voksne. I engelsk er det særlig viktig at det er tilgang på tynne og lettleste tekster blant bøkene.

Lykke til med lesing i NyGIV-gruppa!

UiS logo