Våren 2017:
- "Om du kan hjelpa meg å finna ei sjokke bog?" - Ein studie av gutar og jenter sin motivasjon for lesing det fyrste på skulen av Katrine Rykkje
-
STL+ og balansert tilnærming i den første lese og skriveopplæringen av Lisabeth Berggraf Aalen
Våren 2016:
- Når skal varselklokkene ringe? - en undersøkelse av hva som predikerer utfordringer med ordlesing og staving på første trinn av Linda Rangen Søyland
- Digital tekstrespons. Ein studie av korleis to elevar på åttande trinn følgjer opp digital lærarrespons av Siv Ellen Frost Østrem
Våren 2015:
- Tidlig identifisering – er det nok? Læreres erfaringer knyttet til å få identifisert elever som kan være i faresonen for å utvikle lesevansker, av Kristin Sunde
- Vokabular og kjønn ved skolestart. En kvantitativ studie av vokabularnivå, og literacy miljø hjemme og initiativ til høytlesning blant gutter og jenter i starten av skoleløpet av Elin Dahl
- Kan du lese for meg? En studie av elevers leserelaterte ferdigheter ved skolestart sett i sammenheng med lesemiljø i hjemmet av Vibeke Bergersen
- Svake stavere på 2.trinn: mestringsområder, utfordringer og pedagogiske tiltak av Lene Aven
- Kartlegging av språk i tidlig alder av Elly Halsne
- «Det var en glimrende feil!» - implikasjoner fra feilmønstre i oppstilte og uoppstilte regneoppgaver fra Kartleggingsprøven i regning for 2. trinn av Johanne Hovig
- Språk og vennskap - om sammenhengen melllom språklig kompetanse og mestring av vennskap hos små barn av Linda Refvik
Høsten 2014:
- Hvilke elever bekymrer læreren seg for? av Inga Kjerstin Birkedal
- Sammenheng mellom språk og sosial fungering hos språkflinke barn i barnehagen av Ellen H. Hansen
Våren 2014:
- Kva meiner lærarar må til for å lykkes med tidlig innsats? av Heidi Anita Husveg
- Kompetanseheving og endring i barnehagene som følge av Stavangerprosjektet av Bjørg Danielsen Jølbo
Våren 2013:
- Vokabularundervisning – quick and dirty av Brenda Spierings
- Ord og begreper – et verktøy i undervisningen for økt leseforståelse for elevene? av Hege Ragnes
- Begynneropplæring i lesing i norske skoler – en undersøkelse av bokstavinnlæring og metodevalg av Annelin Rasmussen
- Leseflyt og motivasjon – En kvalitativ tilnærming til repetert lesing som metode av Lene Nybø
- ”Ka e komplekse grafemar?” – En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaringer knyttet til PPT sin rådgivning i forhold til sakkyndig vurdering av lese- og skrivevansker av Siv Tanja Hommen
Våren 2012:
- 4. klasse elevers holdninger og selvoppfatning i lesing – En kvantitativ oppgave med fokus på leseforståelse og PIRLS 2006 av Kathrine Aas Ingebretsen
- Kartlegging av leseferdighet og vurdering for læring av Edle Barkved
- Lesing som grunnleggende ferdighet – Hva er nå det? av Trine Merete Bransdal
- Med kartlegging under lupen – En kvalitativ undersøkelse av læreres og skolelederes uttalte oppfatninger av, og rutiner omkring, gjennomføringen av den obligatoriske kartleggingsprøven i leseferdighet av Kjersti Danielsen
- I hvilken grad gir individuelle opplæringsplaner i norsk til elever med store lesevansker grunnlag for vurdering av framgang i leseferdighet? av Sissel Kvilhaugsvik
Høsten 2011:
- God leseundervisning – Hvordan beskriver ledelsen og lærerne sin praksis i leseundervisningen på en skole som stabilt oppnår gode resultater på de nasjonale leseprøvene? av Britt Laila Bjørlo
Våren 2010:
- Samanhengen mellom språkleg og sosial meistring av Ane Camilla Hebnes
Våren 2009:
- Språk og åtferd : om samanhengen mellom språk og sosial fungering hjå 4,9 åringane av Benedikte Mannsverk Brenden
- Mellom linjene – Om sammenhengen mellom språk og sosial fungering hos små barn av Elisabeth Brekke Stangeland