MENY

Medarbeidere i enheten

Forskergruppen har omfattende erfaring med prøveutvikling og psykometrikk innen både utdanning og forskning.

  • aslaug

    Prosjektleder
    Aslaug Fodstad Gourvennec

    Førsteamanuensis

    Aslaug Fodstad Gourvennec har en doktorgrad i lesevitenskap (2017). Hun forsker særlig på litterær lesing og fagspesifikk literacy i norskfaget, muntlighet og vurdering av leseforståelse. Hun har erfaring fra utvikling av nasjonale prøver i lesing for 5. trinn og som prosjektleder for læringsstøttende prøver i lesing for 6. trinn. 

  • Oddny J. Solheim

    Forskningsleder
    Oddny Judith Solheim
    Førsteamanuensis

    Førsteamanuensis Oddny Judith Solheim har doktorgrad i spesialpedagogikk. Hennes forskningsinteresser omfatter kartlegging av lesing så vel som faktorer som påvirker utviklingen av leseferdighet og motivasjon. Solheim har lang erfaring med forskning på og utvikling av leseprøver. Hun har ledet arbeidet med å utvikle nasjonale prøver i lesing på 5. trinn og kartleggingsprøver i lesing på 1-3 trinn. Solheim er for tiden prosjektleder for to randomiserte studier som undersøker effekten av ulike tidlige tiltak på elevenes leseferdighet og motivasjon. I disse prosjektene har Solheim ansvar for å utviklingen av nettbrettbaserte løsninger for kartlegging av tidlige leseferdigheter.

  • Njål Foldnes

    Statistisk ansvarlig
    Njål Foldnes
    Førsteamanuensis II

    Njål Foldnes har en Ph.d. i matematikk og er førsteamanuensis i statistikk ved BI og førsteamanuensis II ved Lesesenteret. Hans forskningsinteresser er i hovedsak utvikling av nye statistiske metoder for multivariat statistikk, med spesielt fokus på psykometriske metoder.  Han har også publisert empiriske artikler innen utdanningsvitenskap, med fokus på nye undervisningsmetoder i høyere utdanning.

  • uppstad

    Per Henning Uppstad
    Professor

    Per Henning Uppstad har en Ph.d. i allmenn lingvistikk. Hans forskningsområder er i hovedsak tidlig innsats, skriving og teknologistøtta læring. Han har bred erfaring fra eksternt finansierte forskningsprosjekter. Gjennomgående for disse prosjektene er bruken av teknologi for å støtte læring. Han er leder av programområdet Literacy og læring ved Lesesenteret, og er medredaktør for det vitenskapelige tidsskriftet Nordic Journal of Literacy Research.

  • Bente Walgermo

    Bente Rigmor Walgermo
    Førstelektor

    Bente Rigmor Walgermo har erfaring fra utvikling av nasjonale leseprøver for 5. trinn og kartleggingsprøvene i lesing for 1.-3. trinn. I tillegg har hun vært med å utvikle en skala for å måle motivasjon for lesing blant elever de tre første årene på skolen.

  • Vibeke Rønneberg

    Vibeke Rønneberg
    Universitetslektor

    Vibeke Rønneberg har erfaring fra utvikling av Læringsstøttende prøver i lesing for 6. trinn, særlig psykometri. Hun forsker særlig på skriveprosesser og staving.