MENY

Tankekart i naturfag

I filmen ser vi hvordan tankekart kan være en nyttig metode for å mobilisere elevenes forkunnskaper om et tema. Vi møter 4. trinn ved Tanem oppvekstsenter som skal starte arbeidet med temaet Verdensrommet i naturfag.

Disse elevene kjenner godt til tankekart som arbeidsmetode fra før, og læreren trenger ikke bruke tid på å gå gjennom selve metoden. Gjennom å lage individuelle tankekart får hver enkelt elev hentet fram det de kan om temaet. De avslutter aktiviteten med å lage et felles tankekart på tavla. Da har alle elevene noe å bidra med, og til sammen viser det seg at elevene allerede kan mye om temaet!

Spørsmål til diskusjon

  1. I denne filmen ser vi tankekartet brukt som en metode for å mobilisere elevenes forkunnskaper om et tema. Hvorfor er det så viktig å mobilisere elevenes forkunnskaper?
  2. I hvilke andre sammenhenger kan tankekart være en nyttig læringsstrategi?
  3. Tankekart fungerer kanskje spesielt godt for visuelle elever. Hvilke læringsstrategier kan fungere som et godt alternativ til det å lage tankekart?