MENY
  • Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer?

    Blogginnlegg av  Kristin Sunde  |  10.01.2018

    "Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forklarte henne om de sammensatte grafemene. Historien viser hvor viktig det er å undervise systematisk i mer enn bare de enkle bokstavene i den tidlige leseopplæringen, skriver doktorgradsstudent og tidligere lærer Kristin Sunde.

  • Å jobbe med ordforrådet sammen med Albert Åberg

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  19.12.2017

    Å lage lister med ord er en fin måte lære på. Her gir lesegleder og lektor Kjersti Langvik gode tips om hvordan hun jobbet med ordforråd da hun og en gruppe flerspråklige elever leste om Albert Åberg.

  • Fest og feiring av jul, divali, hanukka, vesak og id

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  01.12.2017

    Bokserien Fest og feiring gir kjempefine innganger til å lære og snakke om forskjellige høytider med elevene, skriver lærer og lesegleder Kjersti Langvik.

  • Maja Lunde vil fenge unge lesere

    Blogginnlegg av  Åse Grimsby  |  20.11.2017

    Maja Lunde er kanskje mest kjent for Bienes historie, men bøkene hennes for barn og ungdom er fengende, velskrevne og herlige å lese, skriver lesegleder Åse Grimsby. Her anbefaler Åse to titler av suksess-forfatteren.

  • Å sette ord på følelser

    Blogginnlegg av  Kjersti Langvik  |  31.10.2017

    Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet med serien Følelsesbiblioteket, skriver lektor og lesegleder Kjersti Langvik.

  • Fartsblind leseopplæring

    Blogginnlegg av  Edle Bentsen  |  31.10.2017

    Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen.