MENY

Markering av verdens bokdag

– Det må være Tore Renberg, roper en elev. Klasse 9A på Tastaveden skole har bok-Kahoot, og har fått spørsmål om hvem som skrev Mannen som elsket Yngve. De andre elevene lurer på om det er riktig, eller om hun bare lurer dem.

Tastaveden skole i Stavanger setter lesing på dagsordenen ved å markere verdens bokdag, en dag som markeres over hele verden 23. april hvert år.

– Hvem fant opp boktrykkerkunsten? lyser det på skjermen foran klasse 9A. – Åh, det vett eg, det vett eg! hvisker en jente entusiastisk. Resultatene regnes ut fortløpende. Elevene er kjempeengasjerte. Overraskende mange vet hvem som har skrevet Karen.  Overraskende få vet hvem som har skrevet Mormor og de åtte ungene.

Kahoot er et quizverktøy på nettet, og bok-Kahoot er bare en av mange aktiviteter under bokdagmarkeringen på Tastaveden. Her finnes diktpuslespill, bokstafett, rekvisittjakt, lydboklytting i flere variasjoner, og mye mer.
 

En del av skolens lesesatsing

– Vi setter gjerne av en skoledag til idrettsdag. Hvorfor skal vi ikke kunne gjøre det samme for lesing og litteratur, sier Cathrine Malde og Silje Rostøl Svela som er initiativtakere til bokdagsmarkeringen.

Silje, som er bibliotekar ved skolen, ser litteraturformidlingseffekten av at alle elevene har litteraturfokus en hel dag. Vi sitter på lærerrommet, og de andre lærerne kommer jevnlig med entusiastiske kommentarer.

– Vi har hatt opprydning i gamle bøker for å finne bøker som kan kasseres etter at de er brukt til aktiviteter som går litt hardt utover bøkene. Vi fant ganske mange rare titler, forteller Silje.

Brukar dei limstift i Afrika er min favoritt, ler en kollega fra nabobordet.

Tastaveden skole er med i satsingen Ungdomstrinn i utvikling, der det finnes ulike modeller og ulike satsingsområder innen lesing, regning og klasseledelse. Skolen har valgt lesing som satsningsområde fra høsten 2013, og fram til jul 2014. En lesegruppe på 6 lærere koordinerer satsingen.

– Satsingen har  ført til økt bevissthet blant lærerne. Vi har blant annet fått mer diskusjon rundt tema knyttet til leseopplæring og leseutvikling, og vi har fått en tydeligere delekultur blant personalet, forteller Cathrine.

– Et av målene med denne dagen er å bevisstgjøre elevene. De har fått merke lesesatsingen gjennom planer og planlegging, men når vi vier en hel dag til dette på denne måten blir de bevisst litteraturen på en helt annen måte. Her er mange aktiviteter på tvers av fag, men med fokus på lesing, fortsetter Silje.

Bibliotekaren har googlet leseaktiviteter, og er arkitekten bak opplegget. Målet har hele tiden vært fokus på litteraturen og aktivitetene, og ikke på hva verdens bokdag er.

– Elevene vet at det er verdens bokdag, men vi har valgt å legge vekt på litteraturen og ikke historien. Det er en ting å lage noe på papiret, noe annet er det å få det gjennomført i praksis, og se at det fungerer. Her er mange forskjellige aktiviteter, og det ser ut til at alle er aktive og trives, sier Silje.
 

God lunsj og mange aktiviteter

På resten av skolen syder det av aktivitet, og over kantina spres en deilig lukt av nystekte lapper. I dag er lunsjen pølser og brød, med lapper og syltetøy til dessert. Lunsjtiden har blitt brukt til å lage bokskulpturer i kantina. Hver klasse lager sin egen skulptur.

– Vi lager en person som sitter på en benk og leser, forteller 2 jenter fra 9D. 10 A lager et slott, mens gutta i 8A sier deres skulptur kommer til å bli abstrakt og non-figurativ. – Men den blir veldig fin, legger de til.

Etter lunsj fortsetter aktivitetene. Ute på fotballbanen foregår bokstafetten. En person fra laget springer ut til en bokkasse midt på banen, henter en bok, og springer tilbake. Neste mann gjør det samme. Innsatsen er upåklagelig.

– Dette er like bra som idrettsdag. Og så er det mye kjekkere for de som ikke er så gode i gym. Det er bra med muskelkraft, men enda bedre med hjernekraft, forteller pustende elever mellom etappene.

Bokstafetten er en del av leseløypa. Her er det 8 poster fordelt over hele skolen. I et klasserom er det rekvisittjakt, en aktivitet der elevene skal plassere riktig rekvisitt ved riktig forfatterbilde. Ikke lett å forstå at politimotorsykkelen hører til Jo Nesbø, mens Poirot-barten er så stor at den ikke nødvendigvis forbindes med Agatha Christie. Men noen klarer alt. Alle klarer noe.

I et annet klasserom lyttes det på lydbøker.

– På hver av de 6 iPadene er det en lydbok. Det ligger 15 bokomslag på bordet. Her skal dere lytte på lydbøkene, for så å bestemme hvilken bok dere hører. Legg riktig iPad på riktig forside, forklarer læreren som står på posten.

Klasse 9C er ferdig med leseløypa og har klasseromsaktivitet. De spiller kortskalle, med bare kjente navn fra litteraturen på kortene.  Bella Swan og Severus Slur er lettere å tippe enn Bjørnstjerne Bjørnson. Kortet med Camilla Collett på må byttes ut. Hun vet ingen hvem er. Det er vel forståelig at 9.-klassinger velger Twilight fremfor Amtmannens døtre.

Tilbake på lærerrommet ser bibliotekar Silje at det nærmer seg slutten på en vellykket bokdag.

– Vi i lesegruppa ønsker jo å gjenta dette til neste år. Men først får vi evaluere og se hva som har fungert bra og hva som ikke fungerte så bra. Så får vi ta en bestemmelse om vi har startet en tradisjon etterpå, avslutter Silje.

bokdag_rekvisittoppgave.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29

Rekvisittoppgave: Legg riktig rekvisitt på riktig forfatter

bokdag_kahoot.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29

Bok-kahoot: Elev svarer på spørsmål via mobiltelefonen sin.

Bokdag_kortskalle.jpg%20%28rw_largeArt_1201%29

Kortskalle: Engasjerte elever prøver å finne ut hvem de er.

 

Tekst og foto: Trond Egil Toft

Skulptur av bøker - forestiller dame på benk som leser

Kreativ bokskulptur