MENY

Dyrenes skjønnhet av Kristin Roskifte (2)

Ved bruk av lesestopp har en 2. klasse diskutert ulike tema som kommer frem i boka. Den har også blitt brukt som inspirasjon til elevarbeid.

Presentasjon av boka
Boka Dyrenes Skjønnhet av Kristin Roskifte er en bildebok som handler om kjente dyr i en dyrehage. En dag kommer elefanten over et motemagasin og han får kunnskaper om hvordan han bør se ut. Plutselig er dyrenes skjønnhetsidealer nye og de vil alle prøve å etterkomme idealet i motemagasinet. Det fører blant annet til at slangen kler seg opp i leopardmønster fordi, «Slangeskinn er umoderne i år» og apekatten klipper av seg hele pelsen fordi motemagsinet omtaler hårvekst som skjemmende, «Har du skjemmende hårvekster i ansiktet og på armene og på bena?». Det viser seg at de trendy tipsene ikke slår så godt an som de hadde tenkt seg.

Boka framstår som et glanset magasin med pastellfarget fremside og med myk innbinding. Dette er en bok om moteidealer, mangfold og det å våge og være seg selv. Et aktuelt tema behandlet på en morsom måte.

Boka i bruk
Formålet med bruken av denne boka på 2. trinn var blant annet knyttet til det tematiske, å samtale om tematikk knyttet til det å være fornøyd med seg selv. Samtidig var formålet å la elevene arbeide kreativt med tegning og skriving i forbindelse med lesing og gi rom for den litterære samtalen. Undervisningsopplegget består av høytlesing med lesestopp samt tegne- og tekstskaping som etterarbeid.

Sammen studerte vi fremsiden og elevene mente at dette kunne være en fargebok, eller et jenteblad om sminke eller hårfrisyrer. Da jeg leste baksideteksten, ble elevene penset inn på at dette faktisk var en bok om dyr i en dyrehage. Deretter kikket vi på bokas paratekst (tekst på innsiden av oppslaget). Her er det et virvar av tekst og lure tips om kviser, «Style» og «Ti på topp!» Det er også bilder av mennesker som kommer med positive kommentarer til alle de fantastiske rådene. Jeg forsøkte å skape forventninger til teksten: «Hva i alle dager kan denne boka handle om? Hva sier teksten under bildene av personene? Har dere sett noe som likner på dette tidligere?»

Også tittelen på boka som er plassert i bilde av en sminkekrukke, vekte nysgjerrighet: «Hva er dette for noe? Hva gjør denne krukka her?» Ungene fikk komme med kommentarer, og de var alle enige om at dette måtte være: ”Sminkekrem til dyrene”, ”Dyrepasseren skal sminke elefanten”, ”Det er ekte dyresminke!”

Første lesestopp:
Første lesestopp skjedde etter at vi hadde lest om alle menneskene som står i kø foran billettluka til dyrehagen. Jeg spurte elevene hvilket dyr de ville sett på først, og vi hadde en runde i ringen der alle fikk si sitt favorittdyr. Slik prøvde jeg å skape et bånd, eller en identifikasjon mellomboka og eleven.

Andre lesestopp:
Andre lesestopp var når elefanten finner et motemagasin. Jeg spurte: «Hva skjer nå? Hva skal elefanten med all kremen og flaskene han har i snabelen?» Noen elever trodde at elefanten skulle spise og drikke det som var i flaskene, mens andre mente at elefanten skulle gi det i gave til noen. (Vise oppslag fra boka)

Vi hadde en ny runde i ringen der alle fikk lov til å si en setning om hva de trodde kom til å skje videre. Jeg gjentok elevenes utsegner og gav utsegnene deres oppmerksomhet. Etter hvert som vi leste videre tippet vi på hvilke forandringer dyrene kom til å gjøre.  Elevene var veldig engasjerte i om deres forslag stemte.

Tredje lesestopp:
Tredje lesestopp skjedde da vi kom til pandaen. Den måtte studeres nærmere. Jeg organiserte ”Den tomme stolen”. Det vil si at vi lekte at pandaen satt i stolen og leste i motemagasinet. Elevene fikk etter tur stille seg bak stolen og si det de mente kunne være pandaens tanker når den bladde i magasinet. Alle som har lyst får lov til å forme pandaens tanker. For å hjelpe dem på vei stilte jeg disse spørsmålene: «Hva tenker den? Hva leser den? Hva er den misfornøyd med?»

Etter denne lesestoppen med den tomme stolen var elevene spente på å lese videre og å få vite om noen av deres forslag stemte med det som stod i boka.

Fjerde lesestopp:
Den siste lesestoppen skjedde når musa møter elefanten. Elevene gikk sammen to og to, den ene var elefant og den andre var mus. Sammen laget de en dialog der de snakket sammen om det nye utseende de hadde fått. Da jeg sa «frys» skulle elevene stå helt stille. Jeg prikket på et og et par og de fikk si dialogen sin.

Deretter leste vi ut boka. Etterpå reflekterte vi rundt den tematikken som denne boka tar opp: «Er det bedre at dyrene er slik de var først? Kan vi lære noe av denne boka?»

Da boka var lest, fikk elevene utdelt et brettet A4 ark. De valgte seg et dyr. De tegnet det naturtro dyret på den ene siden av arket, og på den andre siden tegnet de dyret etter at det hadde lest i motemagasinet. Elevene ble oppfordret til å sette på tekst. Jeg merket meg hvordan de brukte boka som mønster for deres egen tekstskaping, de etterapet boken sin layout, med tekst og tegninger. Elevene lekte med språket og bokstavene, og de laget morsomme utrop.

Erfaringer
Jeg har god erfaring med å la elevene få være i teksten en stund. Det gir rom for engasjement og undring, og elevene lærer seg å bruke språket aktivt. Et aktivt muntlig språk gjør det også lettere å få ord og setninger ned på papiret i etterkant. Elevene var flinke til å sette på tekst, og illustrasjonene i boka appellerte til barns enkle uttrykksmåte. Selv om boka ved første øyekast kunne se ut som om den passet best til jentene med rosa fremside og bilder av neglelakk og øyenskygge, likte guttene innholdet veldig godt. Guttene var like aktive som jentene både under formidlingen og i etterarbeidet.

I etterarbeidet følte jeg at elevene fikk godt frem budskapet i boka. Det viste igjen i flere av bildene og tekstene som elevene skrev. Det var lett å få elevene til å gjøre arbeidet helt ferdig, slik ble en hel dyrevegg i klasserommet dekket! Til slutt fikk elevene komme bort til ”Dyreveggen” å peke og fortelle om sitt dyr.


Delt av Tove Mørk


Last ned tekst som pdf-versjon

 Les hvordan Våland skole arbeidet med boka

Faksimile: Dyrenes skjønnhet av Kristin Roskifte