MENY

Argumenterende tekst: lese og skrive

Dette undervisningsopplegget er utviklet for minoritetsspråklige elever på VG1, men kan også brukes med andre elevgrupper for innføring i å lese og skrive argumenterende tekst. Temaet er internett som hjelpemiddel på eksamen. Antatt tidsbruk: 2-3 timer.

Dette undervisningsopplegget om argumenterende tekst tar utgangspunkt i en artikkel fra Aftenposten 5.1.12. Opplegget gir hjelp med lesing: begreper og forståelse, samt med skriving gjennom diskusjon, sortering av argumenter og disposisjon av tekst. Opplegget resulterer i et skriftlig produkt til evaluering. Læreverket denne klassen har brukt er Nøkler til norsk, men opplegget er ikke bundet til èn bestemt lærebok.

Undervisningsopplegget er klart strukturert i 3 økter konsentrert om å lese argumenterende tekst (avisartikkel) med førlesing, begrepsforklaring og diskusjon omkring emnet "internett på eksamen". Den andre økta fokuserer på å finne og disponere argumenter og lære om tekststruktur. Den siste økta brukes tilskriving av argumenterende tekst. Last ned undervisninsopplegget (pdf).

Nyheter om tema


Delt av Hanne Skogvoll, Oslo Katedralskole