MENY

Jenter leser roman (lett)

Lesetrening og leseglede: Flere timer, tospråklige og ikke-lesende jenter, både u-skole og vgs. Liten gruppe, lav terskel, med skjema og roman-tips. Delt av Elin Kalset, Rosten skole.

Et undervisningsopplegg for å få ungdom til å bli interessert i å lese litteratur.

Det er svært vanskelig for mange elever å finne frem til en bok de ønsker å lese på biblioteket blant tusenvis av bøker i alle sjangre og vanskelighetsgrader. De fleste elever trenger god hjelp og veiledning for å kunne velge en bok som passer for dem. I Ny GIV-gruppene har vi færre elever og har mulighet for å gi dem litt ekstra oppfølging og veiledning.

Beskrivelse av undervisningsopplegg:
Bruk 5 minutter av en time til å få elevene til å fylle ut skjema (pdf her) om lesing. Skjema gjennomgås av lærer etter undervisningen, for å kartlegge elevenes lesevaner og interesser. Se spesielt godt på hvilke kriterier elevene har for bøker de tror de kan like å lese. Tema er kjempeviktig!

Bruk litt tid på å velge ut bøker du tror kan passe for elevgruppa. Husk at alle bør finne en bok de vil lese blant dem du velger ut. Finn informasjon om hva bøkene handler om (tekstutdrag/info om handling). (Bøker som ble favoritter i min elevgruppe: ”Sinnssykt forelsket!”, ”Det er mitt valg” og ”Idas dans”)

Ta med bøkene og informasjonen inn i en time med gruppa. Fortell om at du har valgt ut noen bøker du har lyst til å presentere for gruppa, og at du håper alle finner noe de liker blant utvalget. Målet er at alle skal finne en bok de ønsker å lese, og tror de kan lese ferdig.

Les tekstutdrag, vis frem forsiden av bøkene, fortell om språket, evt. bilder i boka, skriftstørrelse og tykkelse av bøkene.
La elevene få samtale om bøkene og hvilke av dem de kunne tenke seg å lese?

Erfaring:
I en elevgruppe på seks jenter, oppgir bare en elev at hun av og til leser bøker. Etter presentasjonen av bøkene ønsket de å høre noen av beskrivelsene en gang til, og mente flere av dem hørtes veldig interessante ut. Noen av elevene fikk vanskeligheter med å velge mellom bøkene, fordi de synes flere av dem fenget! Elevene fikk også utdelt et lesekort for å fylle ut når de leser og hvor mye. Første uka var det lekse å lese 15 minutter hver dag i boka. Flere av elevene har også lest i arbeidstimer og friminutter.