MENY

Dragejakten av Bjørn Ousland

Dragejakten av Bjørn Ousland (2011) – et tverrfaglig undervisningsopplegg på 1.trinn.

Presentasjon av boka
Dragejakten er ei billedbok med fargerike og uttrykksfulle illustrasjoner. Fortellingen er bygd opp som et eventyr. Den begynner med: ”Det var en gang”, og kongen, dronninga og prinsessa er med. Prinsessa er kravstor og blir aldri fornøyd. Hun ønsker seg en drage til bursdagen sin, men ingen klarer å fange en til henne. Så dukker det opp en liten Askeladd som får tak i et drageegg, og problemet er løst.

Det som imidlertid bryter med eventyrets sjangerforventning om en lykkelig slutt, er det at dragen vokser og vokser. Til slutt flyr den også av sted, og tar prinsessa med seg. Alle i kongsgården blir lettet, fordi de endelig er kvitt den fæle prinsessa. Dette var ikke akkurat den lykkelige slutten vi forventet?

Boka i bruk
Målet med Dragejakten var å bruke den i et tverrfaglig undervisningsopplegg på 1. trinn. Den er brukt som en del av innlæringen av bokstaven/lyden N, for å se sammenheng mellom bilde og tekst, øve på gjenfortelling, stimulere fantasien, øve på addisjon og subtraksjon, til lese- og skrivestimulering, og til stasjonsoppgaver.

I første samling så vi på framsida, og lurte på hva denne boka kunne handle om. Hva kunne bildene fortelle oss? På forhånd hadde jeg hengt opp et bilde fra boka der dragen drar av gårde med prinsessa. Jeg leste boka, og snakket om sammenhengen mellom bilder og teksten. Elevene fikk lese- og skrivestimulering når de tegnet og skrev fra boka i et tankekart.

Neste dag satt vi igjen i samling, og elevene gjenfortalte hele handlingen i boka. Jeg hadde laget fem stasjoner med utgangspunkt i bilder og tekst fra boka.

  1. Bokstavstasjon: Alle fikk et bilde med tekst. Oppgaven var å sette ring rundt alle steder de fant bokstaven N.
  2. Skrivestasjon: Her hadde jeg laminert to store, like bilder fra boka, der prinsessen har mange gaver liggende rundt senga. Elevene skulle telle sammen to og to, og finne ut hvor mange gaver prinsessa hadde fått. Så skulle de skrive tallet på en gul lapp og henge den på en plakat. Etterpå skulle de skrive tall fra 1-6 på et ruteark, og skrive og/eller tegne seks ting i rutene som de ønsket seg til jul.
  3. Praktisk matematikkstasjon: Her skulle eleven spille ”Dragespill”. Jeg hadde kopiert og laminert dragene i boka og skrevet regnestykker bak på dragene. På hver drage hadde jeg festet en binders. Elevene fikk også hver sin mengdering og en kasse med små plastbamser. Dragene ble lagt i en høy eske, som de skulle fiske med en stang som hadde magnet i enden. Det rette svaret skulle eleven vise med å legge rett antall bamser i mengderingen. (Her er det mange måter å tilpasse oppgaven til det en har på planen).
  4. Formingstasjon: Jeg hadde kopiert og laminert små drager fra boka. Elevene fikk se etter dette, og tegnet og farget egne drager på små A5 ark. Elevene var ivrige, og det ble fine resultat.
  5. Lærerstyrt stasjon: Her snakket vi om hele fortellingen, og for å ytterligere stimulere elevenes fantasi, hadde jeg kopiert opp det siste bildet i boka for at elevene skulle foreslå en annen slutt på boka. Ideene skrev vi ned sammen på flipp-over.

Erfaringer fra drage-opplegget
Elevene lyttet oppmerksomt til hele boka. De hadde også fine innspill da vi samtalte om hva boka kunne handle om, og da vi stoppet opp og snakket om forskjellige tema. Hvorfor var prinsessen så misfornøyd? Kanskje hun var syk, svarte en av elevene. Er det slik at foreldrene ikke er glad i oss når vi ikke får det vi vil? Ja, mente en av guttene, for han hadde ønsket seg en billig leke, men fikk den ikke selv om foreldrene hadde minst 4000 kroner! Vi fikk i gang mange gode refleksjoner i samtaler.

Elevene tegnet i tankekartet mens noen få skrev, alt etter lese- og skrivenivå. Jeg tror også det var viktig at vi repeterte innholdet i boka før vi arbeidet med den på stasjoner. Elevene forsto hvorfor dette var viktig siden en av elevene hadde vært borte dagen før. Dermed fikk de en god grunn til å gjenfortelle hele historien. Jeg viste bildene fra boka, mens ivrige elever gjenskapte fortellingen.

På stasjonene fant elevene mange bokstaver som var N, på kopien fra boka. Det var kjekt å se hvor ivrige de var. De telte gaver, og skrev og tegnet i ruteark hva de ønsket seg til jul. Det var en fin telle-, skrive- og tegnetrening. Dragespillet var veldig populært, og elevene fikk god trening i addisjon og subtraksjon. De tegnet flotte drager ut fra bildene fra boka. Alle mestret denne oppgaven; selv barn som ikke til vanlig er så glad i å tegne. De hadde noe å se etter, og hadde også fått et forhold til dragene fra boka.

På lærerstasjon syntes jeg alle hadde utrolig flotte forslag til ny slutt på boka. Det som kanskje overrasket meg var at de ikke syntes det var en trist slutt; for prinsessen var jo ikke snill…Den mest grusomme slutten på boka ble slik: ”Dragen kom tilbake med prinsessen. De fikk se henne litt. Så fløy han tilbake, og spiste hodet hennes”.
Alt i alt synes jeg det har vært en kjempefin erfaring å bruke boka på denne måten, i et tverrfaglig undervisningsopplegg med mål som allerede sto på planen. Opplegget ble etterpå delt til andre lærere.

 Delt av Bodil Haukland