VEBB: prosjektbeskrivelse
Les prosjektbeskrivelsen i sin helhet.

UiS på topp i barnehageforskning

Barnehageforskinga er eit av dei sentrale satsingsområdene ved Universitetet i Stavanger (UiS). Forskingsmiljøa ved UiS samarbeider tett om fleire store prosjekt på ein rekke områder innan barnehagefeltet.
Våre forskingsprosjekt har ein klar forankring i den norske barnehagemodellen. Vi har nær kontakt med praksisfeltet, noko som gjer at vår forsking har ein stor innverknad på utviklinga av norske barnehagar.
Les meir om UiS-forsking på barnehage
Les om UiS-forsking på skule
Rapport: UiS på topp i barnehageforsking
Om VEBB
Målet med VEBB er å utvikle et forskningsbasert og nettbasert vurderingsverktøy som hjelper barnehageansatte, barnehagelærerstudenter, produsenter og beslutningstakere å vurdere hvorvidt en utvalgt e-bok vil fremme eller hemme barnsspråklæring under samtalebasert lesing i barnehagen.
Prosjektet er delt inn i to faser (A og B), og tar for seg to problemstillinger:
1.Hvordan virker e-bokas og bildebokas grensesnitt og affordanser inn på kvaliteten i samtalebasert lesing i barnehagen?
2. Hvilke forskningsbaserte parametre knyttet til språk, dialog, fortelling, estetikk, multimodalitet, interaktivitet, engasjement, motorikk og kroppsspråk bør ligge til grunn for utvikling av et digitalt vurderingsverktøy?
Den første problemstillingen operasjonaliseres i en observasjonsstudie som belyser samspillet mellom ergonomi, motorikk, oppmerksomhet, sosioemosjonelle og språklige aspekter under samtalebasert lesing.
Den andre problemstillingen operasjonaliseres gjennom utviklingen av innovasjonen, på bakgrunn av resultatene fra observasjonsstudien, analysemodellen og kvalitetssikringen, før den prøves ut og implementeres.
VEBB
FINNUT Innovasjon
VEBB: Vurderingsverktøy for e-bøker for barn
Prosjektlederteam: Anne Mangen og Trude Hoel, Lesesenteret, Margrethe Jernes, Institutt for barnehagelærerutdanning, UiS
Prosjekteier: Stavanger kommune
Samarbeidspartnere: Nettop UiS, Universitetet i Agder, Universitetet i Oslo, Høgskolen i Sørøst-Norge, Universitetet i Helsinki.
Scientific Advisory Board: University of Edmonton (Canada), Sterling University (UK), Sheffield University (UK)
Prosjektet er støttet av Norges Forskningsråd.